BEPRÖVAD ERFARENHET

Beprövad erfarenhet...



- HMMMMM! Måste göra en ordbokspromenad... peta lite i orden...

BEPRÖVAD
förklaras med "som har prövats med framgång under tillräcklig tid"
Här talar man om vetenskap och beprövad erfarenhet. Men ordboken vill skämta också...
"En gammal general av beprövad oduglighet"

ja ja... vidare...

BE - PRÖVA
Be betyder ju att framföra sina önskningar om någonting.
PRÖVA -
är att utsätta för påfrestningar av olika slag
eller att utföra prov. "En hårt prövad människa" har inte haft det lätt.
Man kan också gå till domstolen för att få sin sak prövad där.

ERFARENHET
det att ha utövandet av någon (praktisk) verksamhet bakom sig.
Eller att ha upplevt någonting.
Oscar Wilde har sagt:

ERFARENHET är det namn som människan ger åt sina misstag.

A-M skriver...utan bakgrund

Jag får inte ihop det när jag läser ordboken.
BEPRÖVAD ERFARENHET
En hårt prövad människa ber om att få framföra sina önskningar från erfarenheten av ett utövande som man har lagt bakom sig.

Jo då, jag vet, det betyder inte det. Men man kan tolka hur man vill.
Jag tycker mig ha erfarenhet av ... och utifrån den prövar jag möjligheterna.

Anne-Marie,
som ibland frossar bland orden, petar i dem med pincett och liten särskiljare... vad händer... det vet man aldrig.  Roligt är det om inte annat. En slags udda humor.

Källa - Svensk Ordbok, kanske en aning för gammal för dagens debatt, 1986





Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Ha ha...så var då detta med "beprövad erfarenhet" slutgiltigt klarlagt! Det kan väl tänkas att ordboken är ett snäpp klokare än vi är som debattörer: Visst är lärare ett prövat släkte!! :-))

Postat av: Mats Olsson

Jovisst!
Du är något på spåren - till sist har vi bara våra misstag och eventuella lärdomar från dem.

Och det är väl bra?

mera ordböcker till folket - fast de måste läsas som - ja som - som kåserier!

2008-03-24 @ 19:18:23
URL: http://lumaol.wordpress.com
Postat av: Annemarie

Mats,
Tack för ordbokspromenadens liknelse vid kåseri.
Inga,
Jag uppskattar ditt skratt.
Jag läste dina tankar... och Mats tankar om beprövad erfarenhet...och var tvungen att peta i det hela.

Allt gott till er båda,
Anne-Marie

2008-03-25 @ 07:44:44
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se
Postat av: Sofie Olsson

Hej!



Ramlade in på sidan av en ren slump. Satt och googlade efter konstellationen "Beprövad Erfarenhet". Konstellationen fann jag på min hemtenta, gällande Lärarprofession....



Lord.



//Sofie

2008-05-26 @ 18:59:08
URL: http://sofiiethestar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback