NÅGRA TENDENSER


Jag läste mycket nyhetstidningar i USA, och där tittade jag efter ... ja... små detaljer... inte det där stora sakerna..

ODLA DIN EGNA SÄKRA MAT?
Bland annat handlar trädgårdsodlingsannonser i USA
mer om att odla sin egen SÄKRA mat och hur man gör för att dra upp morötter, broccoli istället för
blomster av alla de slag.... och vara säker på vad det du äter har för faktiskt innehåll.
Är detta en tendens?

KAN FOLK MED GOD LÄSFÖRMÅGA LÄSA LÄNGRE BERÄTTELSER?
Läsningens kvaliteter och hur människan läser idag,
ingen tendens utan en ständig fråga.
Men här diskuterar man hur läsningen ständigt förändras,
och hur man gör med de LÅNGA berättelserna? Orkar folk med läsförmåga läsa långa romaner?
Är det en tendens?

THE IDEA OF SHARING?
Tendenserna inom skolvärlden och i en rad artiklar jag läser är THE IDEA OF SHARING.
En tendens som hör ihop med ord som samarbete, utveckling och uppmuntran.
Framtidsvisionärernas tre ledord!
SHARING, COLLOBORATION and FEEDBACK.
Behöver det vara en tendens?

NAMING YOU BY NAME
Överallt där du fikar frågar de efter ditt namn, När kaffet väl är gjort så ropas ditt namn upp. Det skapar en familjär känsla. Den kan uppfattas som besvärande i vissa miljöer, men välkomnande i andra. Detta är en tendens. Ge dig ditt namn! Därmed säkrar man sin plats just där - jag är någon här! Självklart är det ett medvetet säljknep men det besvärar mig inte alls. Om miljön är vardagsrumslik är det trevligt att då och då få sitt namn uttalat.
Effekterna av namegiving är positiva och skapar en mängd bekräftelser. Jag tänker på klassrummen som publika vardagsrum och hur vi förvaltar de namn eleverna har och vikten av att uttala namn värdigt och så ofta som vi någonsin kan.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback