POPULÄR LÄSNING

Jag har svårt att läsa böcker som ligger i travar,
eller som toppar alla försäljningslistor. Något i mig
säger - nej, den här ska jag INTE läsa. Det får mot-
satt effekt på mig. Jag tror det handlar om -
antingen - att jag anser mig som en udda läsare,
eller att jag är rädd för att att jag läser med för stora
förväntningar om den där goda, goda läsupplevelsen.

Igår sprang jag in i Pocketshop. Köpte två av de där
lite uddare titlarna (hur de nu kan anses udda när de
kommer ut i pocket) och priset på dessa två var högre
än om jag köpte en tredje bok.

- Rekommendera mig en, försökte jag.
- Den här, om du gillar Joyce Carol Oates... men lite enklare.
Oerhört spännande och svår att lägga ifrån sig.

Nu sitter jag med den boken, flyr vardag och funderingar, absorberad av händelserna.
En slags flykt jag behöver. Men jag flyr rakt in i ett annat öde, påhittat eller verkligt, det
gör mig detsamma. Mina ögon läser girigt och tiden försvinner.

Så kan det vara!
Så är det!
Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Evelina

Vilken av böckerna av Oates läser du?

2008-06-27 @ 23:43:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback