ORDBOKSPROMENAD - TENDENS

Tendens?

Vad är det för ord och vad beskriver det?
Jag undar för jag använder det ganska så ofta.
Det betyder att jag måste peta i det.

Tendens:
förklaras med BENÄGENHET TILL VISST HANDLANDE samt
ANTYDD UTVECKLING ÅT VISS RIKTNING

Hmmm?
Visst handlande... och då undrar jag ju genast vad detta VISST betyder.
Visst hade fler hänvisningar till andra ord än till en förklaring som jag kan vila mig mot.
Då får jag anta att visst handlande... betyder inte allt handlande utan ett handlande som hör ihop med
någon slags riktning. Visst kan kanske kopplas till ordet VISSHET vilket betyder en övertygelse som
grundar sig på säkra fakta.

Hmmmm....
Jo tendenser grundar sig på faktiska fakta som man försöker hämta näring ur och gissa sig till en framtid
där fler och fler handlar i en antydd riktning... och fortsätter göra det.

Tendenser kan
visst visa en kommande utveckling.
Så kanske man kan förklara det.
Det är krångligt med ordbokspromenader.
Varför ska jag krångla till saker och ting.
Man kan ju bara använda orden hur man vill.
Men då kanske någon frågar...
VAD MENAR DU EGENTLIGEN?
Då kan det vara bra att veta vad man menar egentligen!

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback