OFFENTLIGA VARDAGSRUM



Helt underbart.
Får man säga det.
Detta offentliga vardagsrum.
Fik, internetplats, soffor, musik.
Då man köper sitt kaffe frågar de efter ditt namn.
När kaffet är färdigt ropar de ut...
- Anne-Marie! Coffee ready!
De bygger upp en slags hemmakänsla.
Att det är ett ekonomiskt knep, ett reklamtrix det förstår jag.
Men saken är den... att jag kan sitta därinne utan att köpa mer.
Om ens en kopp kaffe.
Stämingen härinne är mycket "hemmalik".
Jag köper hela konceptet.
Framtidsvardagsrum.

Jag satt i sex timmar... ville inte gå... och tiden gick utan att jag gick.
Klockan gick utan att göra väsen av sig.
Jag berättade för de som arbetade att jag bara kom in för en snabb espresso.
De gaplabbade... du har ju nästan flyttat hit.
Nåväl - reser hem imorgon - fast de öppnar klockan sju och jag tänker ställa klockan.
Vill tillbaka.
Jag är nog en offentlig person!
Trivs där det är andra.
A-M

Kommentarer
Postat av: johanna

online nu? facebookish?

Postat av: Jonas Hällebrand

Låte härligt. Amerikanerna är faktiskt härliga i alla fall en del av dem och deras vanor, tex förnamn känns på ett sät välkomnande...

Jag skulle också vilja vara med...

2008-06-16 @ 08:10:37
URL: http://ikt-pedagog.blogspot.com
Postat av: Lena

Jaa- internetcafeér utomlands -där trivs jag också..Även om de inte säger ens namn. Detta med att vara borta OCH hemma -samtidigt. Hemma på caféet, - borta. Och prata med folk därborta där man känner sig som hemma, och prata =kommunicera med dem som är kvar hemma. Att vara på två ställen samtidigt! Du uttrycker det så bra. Tack för att du får mig att se o förstå vad jag också känner o tycker.

Lena

2008-06-18 @ 21:06:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback