MUMINTANKAR en SÖNDAGSMORGON

Kloka Tove Jansson.
Jag citerar ut Pappan och Havet.


Men just då tändes två ljus i fyrens fönster,
mamman hade kommit hem.
När de kom in satt hon och lagade en handduk.
- Var har du varit! utbrast pappan.
- Jag? sa mamman oskyldigt. Jag tog bara en liten tur för att lufta mig.
- Du får inte skrämmas sådär, sa pappan. Du måste tänka att vi är vana att ha dig inomhus om kvällarna.
- Det är just det som är det förskräckliga, suckade mamman. Man behöver omväxling. Man blir för van vid
varandra och allting blir likadant, inte sant älskling?


Anne-Marie,
som tänker en aning som muminmamman.
Det finns mycket klokhet i en muminbok.
Det är en hel värld att bekanta sig med.
Människohoristonten är mäktigt vid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback