LÄRARE FRÅN HELA VÄRLDEN



Lärare från Singapore! Väldigt innovativ. Oerhört kunnig i att omvandla läroplanen till verklighet. Imponerande. Rolig och trevlig.



Lärare (till höger) från Moskva med sin tolk (till vänster).
Jag talade väldigt mycket med dessa två. Det är nytänkande, vilja och engagemang för framtiden som sipprar igenom, trots att det mesta verkar betyda motstånd.



Lärare från Indien. Det är något helt annat än vad jag kan föreställa mig. Bara klasskillnaderna.
I dubbel bemärkelse.




Lärare från USA. De har inga läroplaner utan standards. Dessa standards förvaltas fritt från stat till stat.
En del följer inte alls standards. En del följer dem till punkt och pricka. Roliga diskussioner med mycket skratt.



Lärare från Frankrike. Där har de frigjort utbildare som kan ta lärarna in i tekniken och omsätta den till verklighet i klassrummen. Det lät väldigt spännande. Mycket skratt och mycket allvar.



Lärare från Sverige.
Världens mest Innovativa Lärare. Och då talar vi lärare över alla gränser, det tekniska, det mänskliga,
det mångfaldiga, det överskridande... genomsyrat av respekten för människan, djuret, växten och jorden: Bitte Kajler, Spånga Gymnasium.



Lärare från Australien. Connecting, colloboration... keywords. Tobias och jag var de som mest
höll i mikrofonen... vi ville diskutera, föra ut frågorna... och varje möjlighet vi hade att diskutera -
den tog vi.




Och här är jag... suddigt värre!

Jag intervjuade flera lärare.
Bland annat frågade jag:

- What did you think when meeting with Mr Bill Gates?

här är några av svaren:
- The Guru is here!
- I know this man!
- He looks like someone I know!
- WOW!
- I was pleased he came and talked to us.
- I felt completely blank!
- I couldn´t think.
- I kept repeating to myself - This is Bill Gates. This is Bill Gates. This is Bill Gates
- I met him before. He asked me questions. Took four minutes and then he was gone.

Tack alla lärare för allt ni delade med Er av lärande.
Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback