ELEVSAMTAL om NATIONELLA PROV
I efterhand funderar jag på hur jag kunde ha fått hjälp!
Jag lyssnar in lite överallt. Hur ser det ut? Hur upplevs det? Vad tror eleverna? Hur tänker de om saker och ting i skolan? Det är viktigt att vi får höra och utvärdera tillsammans med eleverna. Men det är också viktigt att vi för med oss frågeställningarna in i de pedagogiska diskussionerna. Vad viktigare är - att vi skapar ordentliga utrymmen för dessa samtal i skolan. De behövs.
Anne-Marie
Hej!
Jag ska ta över en årskurs 8 till hösten. Klassen har haft det rätt så struligt i 7 och det har inte fungerat så bra.
Jag hade klassen i ett ämne och för mig fungerade de och nu går jag och funderar på/vilket sätt jag ska göra så att de ska känna sig trygga och att klassen ska känna sig stolt.
Jag tänker att jag måste ha många samtal med dem både individuellt och i grupp, alla måste få höras och synas. Klassen är liten endast 17 elever med bara 4 flickor.
Eftersom jag redan har haft dessa elever så vet jag att klassen är dynamisk, reflekterande, ifrågasättande osv. Det vill säga alllt vad jag strävar efter och just nu känner jag att jag sitter på en guldgruva.
Klassen har inte haft något bra rykte bland andra lärare och det oroar mig. Hur ska jag göra för att klassen ska slippa höra negativa omdömen, jag måste hitta någon strategi. Jag måste stärka dem och höja dem. Har du några tips och råd?
mvh ASAPASA
Kom i kontakt med mig... vi tar det muntligt. Jag är bra på att organisera så att du kan genomföra små undervisningsgrupper och utveckla individuell undervisning. Du kan ringa eller maila mig så samtalar vi om det... Anne-Marie
igenkänning