BUTTON: KÄRLEK - EN BETRAKTELSE



Jag läser med stor behållning denna bok av Alain De Botton - Kärlek en betraktelse, 2007. Jag har läst hans tidigare böcker. Denna bok är en källa att citera ur, identifiera sig i och sätta ord på kärlekens mysterium, den där plötsliga svagheten, den där obändliga viljan att vara precis intill, den där strävan till och strävan ifrån... ja alla kärlekens krumbukter och kullerbyttor, himlasteg och krokbensfall.

Det där kärleksspråket, som Button beskriver som det förtroliga internspråket.

Jag tänker: Det som försvinner och avtar när kärlekens yttringar förtunnas och blir vardagliga. Man värdesätter inte längre, Man vanebildar varandra. Så tänker jag. Det viktigste tror jag är att man ser och undrar - Vem är du idag? Jag är nyfiken på dig!

Jag har nu läst om kärlekens början, förälskelsen, kärlekens fördjuning och vardagsinvänjning, kärlekens frågor, kärlekens tvivel och kärlekens påbörjade upplösning och tvivlet på fortsättningen.

Och oviljan att förstå uppbrottets faktum förklarar författaren med - att vara drabbad av smärtans analfabetism. Man förstår helt enkelt inte. Jag tycker så mycket om begreppet - Smärtans analfabetism... det säger en hel del om hur smärtsamt det är och behovet av tid för att verkligheten ska sippra in med sitt smärtsamma budskap. I en slags egen takt.

Rekommenderar denna bok, den har en personlig berättelse som länkas till de filosofiska dilemmafrågorna.
Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback