TRANSTRÖMER och insekterna/insikterna



image2061
Jag håller Tranströmers ord intill mig - ständigt!
Här är en av de mer udda böckerna jag har i min Tranströmer bokhylla.
Den handlar om den Tranströmska  insektsamlingen och är skriven av Fredrik Sjöberg. Som all annan litteratur i specifika ämnen dyker annat upp... det som inte hör ihop med själva titeln på boken, men omringar alltsammans.
Vi kan kalla det anekdoter.

Här är några spännande sådana:

Arbetssökande annonser ur en gammal tidning (som skyddat insekterna.)

"Batterireperatör önsk. anställn. Sv. till. "Var som helst."
"Två fruar ö. kvällsarbete eft. kl. 18. Vad som helst."
"60-årig pens. dam önsk. plats ho person i liknande ålder. Svar till "Liten lön H.B."

och den sorgligaste lilla platsannonsen, värd sin egna historia:

23 års fl.ö.pl. i 2 pers. hush. där husmor sakn. o. där en 8 mån. baby f. medfölja. Sv. till "Ärlig"

Författaren till Tranströmerska insektsamlingen från Runmarö ställer sig frågan - Vad hände med dessa människor? Om detta får vi bara spekulera.

Anne-Marie





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback