SAMTAL MED EN SEXÅRING

image2076

En liten sexårskille ville boksamtala med mig. Det kan jag inte säga nej till. Allt annat kan läggas åt sidan för ett värdefullt samtal.
- Kom du, så nyfiken jag blir över vilken bok du vill visa mig, kom så tittar vi tillsammans, välkomnade jag.
Den lille killen ville visa läskiga bilder i boken. Vi gjorde en bildpromenad genom boken. Läskiga bilder. Bloddroppar på golvet.
- Dom e jetteleskiga... kolla blodet...
När vi tittat igenom det läskiga tittade vi på omslaget.
- Vad tänker du att boken heter, undrade jag.
- Blodet... svarade lillkillen.

Inom en snar framtid läser han texten. Han är nyfiken. Han läser av det han kan. Det är en god förutsättning för  boken och den framtida förståelsen för texten. Men just detta. Gemenskapen med bok och en medläsare behöver ett läsande barn långt upp i åldrarna. Det är en mycket viktig sak.

Läsa intillboken.
Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback