ORDLEK - VALFRIHET

Valfrihet
Jag älskar valar i frihet

Valfläsk
Det äter inte jag

Valfiske
Det borde vara förbjudet

Vallöfte
Tömmer ni havet - ger jag igen.

Valbar
Jag har aldrig sett en klädd val

Vallokal
Måste vara ocean och hav

Valkrets
Alla valar runt omkring


Valfusk
En liten utklädd val

Valnöt
Svår nöt att knäcka. Har inga val! Fattar inte.

Valium
? hur kom det in här?

Valkuvert
Det kuvertet skulle jag vilja se

Valrörelse
När valens rörelse syns ovanför ytan.

Valsa
Va? Vad sa valen?

Valapparat
Fniss!



Anne-Marie

som leker med ord. Jag gillar valar.
Tråkigt, knäppt och tja...varför inte.
Jag är snart femtio så jag behöver inte längre skämmas.

Kommentarer
Postat av: Marie Wi

Valar...
När jag började arbeta med döva elever fick jag ett helt nytt, och vill jag påstå rikare,
perspektiv på det svenska språket. Vid ett tillfälle hade jag skrivit valborg på tavlan för att prata om denna tradition. Eleverna började diskutera valar och jag förstod ingenting. Jag var lite insnöad på vårhälsningar ett bra tag tills jag förstod vad jag skrivit på tavlan "val- bo" (de kunde inte ordet borg utan gissde att det var en ändelse -rg). Många liknande händelser har fått mig att se med nya ögon på mitt språk som jag trodde jag kunde. T.ex. att min man heter "nytt torg" - Torgny. Marie Wi

2008-01-23 @ 10:31:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback