ORDBOKSPROMENAD - VET-O-RÄTT

Vetorätt.
Det ordet dök upp i mig.
Vad är detta för ord som pekar på rakt in mot vetandets grund?
Hur kan de som vet - använda sin vetorätt - .... hum... jag måste peta mig in i betydelsen.
Gräva där jag står på min ordbok.

VETORÄTT
Rätt att avge veto....

vips över till begreppet VETO...
och då...står det ...

"enskild nejröst som ensam har formell (juridisk) kraft att förhindra ett beslut"

RÄTT
och fel. RÄTT i ordet VETORÄTT förklarar att man äger en rättighet att lämna en nejröst.
Men om vi ser till det rätta - så betyder RÄTT motsatsen till FEL - Rätt definieras då som - "det att ha den riktiga uppfattningen om något, motsatsen till fel..."

Vilket märkligt ord Vetorätt är.
Tala om rättigheter är en sak, tala om att det andra tycker är fel är en helt annan sak.
Jag tänker väl på Förenta Nationerna. Jag tänker på de som vet och använder VETORÄTTEN för att säga nej. Men kanske att de som säger nej inte vet tillräckligt mycket om det de säger NEJ till.

Men när jag leker med ordet VET-O-RÄTT
Så tycker jag ordet är en underbar bekräftelse på kunskapen. Den att veta. Och tro sig veta rätt.
VET O RÄTT. eller varför inte VET Å RÄTT.

Tja... vad gör man inte i sin ensamhet. Särskilt när det regnar.
Promenerar omkring i ordboken. Men å andra sidan... det riket är gigantiskt. Man kan slå på sällskap...
... man kan slå upp och dimpa ned.

Mina ordbokspromenader.

Anne-Marie






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback