ORDBOKSPROMENAD - UPPFATTNING

Uppfattning!
Jag vaknade med ordet på tungan.
Vad nu det är - detta att ha ordet på tungan?

Uppfattning definieras i ordboken med:

1) det att kunna uppfatta med sina sinnena
2) Personlig sätt att betrakta och bedöma något vilket kan jämföras med åsikt och mening.

Uppfattning har till granne i ordboken ordet

Uppfattningsförmåga
vilket betyder en förmåga till de två definitionerna av ordet uppfattning.

Om vi då tittar på ordet åsikt så definieras det enligt:

Personligt grundat sätt att betrakta och bedöma viss fråga.
I ordboken faller mina ögon direkt på ordet Åsiktsfrihet.
som tydliggör det demokratiska anslaget om yttrandefrihet.

Nåväl... vad jag vill komma till....är ordet

RUMSUPPFATTNING!

Det kunde då betyda att man uppfattar rummet med sina sinnen,
har rätt att åsikta och tänka fritt i detta rum. Detta betyder att ett lärande rum aldrig kan hysa en uppfattning utan flera. Och att om - om jag har uppfattat detta rätt - betyder också att det bör råda åsiktsfrihet för denna personliga sinnesupplevelse.

Det är något att tänka på då det gäller KLASSRUMSUPPFATTNING.
Vilken uppfattning råder där? Hur fri är den?

Anne-Marie






Kommentarer
Postat av: Junitjej

Ha en trevlig dag! ♥

Postat av: Monica (metabolism)

Oj! Den är nog mer fast än flytande är jag rädd.... Alla är väl inställda på att man i klassrummet bedriver klassrumsarbete. Sen kan man väl ha mer eller mindre delade åsikter om hur arbetet ska se ut.
Jag vill att mina framtida elevers klassrumsuppfattning ska vara positiv. Så klart. Att de tänker trygghet och kreativitet när de kliver över tröskeln eller bara tänler på rummet. Hur det ska gå till rent konkret är dock lite svårare. Svårere men genomförbart. Kram!

P.S. metabolism hälsar att en fika snart är på sin plats. Det är några tentor och förkylningar som ska övervinnas först... D.S

2008-01-10 @ 18:44:16
URL: http://metabolism.wordpress.com
Postat av: Anonym

Godkväll,
Jag är ju för det aktiva lärandets klassrum. Ni borde göra ett studiebesök hos mig METABOLISM, så fikar vi där... (någongång) annars ser jag gärna er på en fika i staden, där vi kan diskutera detta ämne... det ser jag fram emot. Med glädje. Vilket samtal det kan bli.
Allt gott Anne-Marie

2008-01-10 @ 19:00:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback