MOBILT LÄRANDE

Det är något fel när vi stänger ute det som barnen själva har intresse av. Det är att skärma av.

En elev upptäckte hur roligt det blev att fotografera i den negativa formen. Det blev spännande bilder.
När då två killar fotograferade samma motiv gjordes en annan upptäckt. Båda kamerorna var inställda på negativ fotografering. Vad som hände då motivet visades var att den ena killen fick en negativ bild, men den andra killen som fotograferade samma motiv, men genom den första killens kamera fick inte en negativ bild utan en färgbild. Dom gjorde det här om och om igen. Hur sjutton kunde det bli så?

Vi är långt ifrån klara med det här temat. Jag har ett lärande förhållningssätt själv, varför jag tillåter mig att vara okunnig. Då får jag lära mig ur elevernas perspektiv. Och det gillar jag. Jag vill inte vara bärare till frågor som jag redan vet svaren på, och ställa dem i klassrummet. Jag vill ha autentiskt lärande. Vart detta arbete slutar det har jag ingen aning om. Men att det spänner över flera ämnesområden, det är jag helt på det klara med.

Jag har valt att samtidigt läsa Jules Verne - EN VÄRLDSOMSEGLING UNDER HAVET - vilket är en dåtida bok om framtiden. Då boken skrevs på 1800 talet handlade den om det okända framtida, innovationer, det nya, och den uppfinningsrika människan, såväl i faktiska uppfinnigar och nytt tänkande. Då handlade det om ubåten, dykardräkten, den okända världen i haven, ledarskapet och de lärande, att se människan i en framtida värld.
DÅ blir NU.
Vi är i samma utveckling, den okända världen som vi alla vuxna får immigrera in i - space - där är våra barn infödda. De innovationer som sker nu är lika märkligt stora men inte fullt så handfasta som de Jules Verne förklarar. Frågan är hur vi ska förhålla oss till lärandet och nyfikenheten. Vad är framtiden och hur kan framtiden se ut?
En liten antydan om en snar framtid ritar en elev i anslutning till detta arbete:

Jag återkommer!
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Ann
Ibland och i synnerhet när jag läser det här vill jag vara barn på nytt och få upptäcka saker, forska fram med allt det som finns dagens barns liv och verklighet...tänk en lärare som inte säger NEJ! utan själv vill tillsammans med eleven lära mer....Jag blir så glad vid dina ord här.
Trackback