LITEN SPRÅK-VILSEN

Jag ömmar den lilla språkrika flicka jag idag mötte.
Hennes språk är hennes.
Inte vårt.
Grymma värld.
Jag vill så gärna göra språk med dig vill jag förmedla.
Det är vi runt omkring som skapar språksamvaron tänker jag.
Hon är i sitt språk. Här är hon ensam. Jag är i mitt språk. Bland många.
Hon måste få plats.
Det börjar alltid med ett öga gott,
och en namn på.

Du och jag.
Aldrig hon och vi andra.
Det är så det hela tar sin början.
När vi tittat på varandra.
Då börjar vi titta ut på världen.
Den värld vi ser vill vi dela.
Därför börjar vi orda om den.
Men det går inte utan ett

Du och Jag.

Anne-Marie
som tänker på hur ensamheten ser ut då den inte kan tala.
Läs inlägget om Språkny.

Kommentarer
Postat av: Mats Olsson

Vilken spännande blogg du har - och så oförutsägbar. Det är min finaste komplimang i en värld där pedagogik ofta reduceras till någon form av beräkning av efffekt och kalkyler inför mål.

Jag gillar verkligen tanken på att skala ner pedagogiken till frågan om enkla möten och ord. Jag tror det C-A Säfström som skrev en del om didaktikens fjärde fråga:
- Med vilken rätt försöker jag lära ut detta?

När vi kommer ner på
det individuella mötet är det möjligt att ta den frågan på allvar. I klassrummet drunknar den lätt i bruset.

ha en skön helg - här ska det storma!

Postat av: mie

Anne-Marie!
Det du berättar är så fruktansvärt skrämmande.Hur kan ett barn lämnas så ensam i sin nya främmande skolvärld.Jag hoppas att svaret är:"av rädsla".Av rädsla för att jag som vuxen känner mej fyrkantig i sättet att bemöta utan ord.Orsaken kan väl i hela friden icke bero på nonchalans eller ännu tydligare....nu är jag ledig.Nej.. absolut inte så..., barnet befinner sej ju inom skolans väggar och i den trygga sfären,skall intet medvetet ont hända,inte ens den skrämmande ensamheten.Jag funderar och funderar på denna flicka.Tack och lov blev hon uppfångad av dej Anne-Marie.Hoppas att de vuxnas rädsla var mycket tillfällig.Hoppas också att ALLA elever ska känna sej betydelsefulla i den skola där de faktiskt utgör en lika viktig komponent som lärarna.Vad vore en lärare utan elev?Och vad vore en skola utan elever och lärare?
God morgon!

2008-01-26 @ 08:06:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback