KÖRLINGS TÅSAGA nr 7

image2060

Det var en gång en liten tåfamilj...
Efter en lång natts sömn, under ett mycket varmt och mjukt, skönt och behagligt, fluffigt och dunfyllt täcke vaknar den lilla tåfamiljen. På deras bord står en dukad bricka. På brickan finns det varm choklad, äkta belgisk choklad, toppat med rikligt fet vispgrädde. Vispgrädden har några korn av kardemumma, tja... och tåmammans choklad har smak av något av det starkare slaget. Det är vinter, det är kallt. Det ska smaka gott. På brickan finns också hembakade bullar. HEM BAKADE. Bullarna innehåller rikligt med mandelmassa, kardemumma och kanel. I själva verket skapar bullen sig själv utifrån den som ska äta den. Det är sålunda en magisk bulle. Av den finare sorten. Inte det bästa är gott nog - det ska vara bättre än bäst.

- Får man bara en? suckar den hungrigaste tån. Den var god. Men det var för lite. Om vi ropar tror du författaren kommer då? Om vi ropar
- MERA BULLAR! kommer hon då?

A-M skriver...utan bakgrund

Anne-Marie tänker:

Kära vittnen - ni som av händelse följer den här märkliga berättelsen. Ni såg att jag tidigare skrev ett inlägg om att jag var uppe och bakade... Ni ser klockslag för denna min bakning. Det är iallafall söndag och jag kan sova ut. Men Icke sa Nicke, uppe med tuppen för att baka lite bröd. Nu har jag ju också makten att formulera mig i sagan, så ni kan säkerligen följa mina intentioner att göra mig själv så snäll och omtänksam som helst. Jag trycker på orden HEMBAKADE... BELGISK CHOKLAD... för att inte tala om hur fantastiskt värmetäckande mitt täcke var. Och den varma ljuset som jag tände och ställde ut i snön.

... och nu sitter jag här... och hör hur de ropar på mig...

- MERA BULLAR! MERA BULLAR! MERA BULLAR!

Jag är lite trött detta fjäskande... men nu har jag givit mig in i leken...
- MERA BULLAR ? JAG KOMMER!

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kersti

De ser fantastiskt nöjda och tillfreds ut. Men vem kan motstå hembakade bullar? De är liksom utsläppta, lössläppta och då kan vad som helst hända. Jag tänkte mig dem sammansvetsade och kanske inte så enade. Att de hade varsin dag att välja. En valde fotbad med mycket bubblor och skum. En ville dansa afrikansk dans för det gör man barfota. En ville klättra klättervägg och en ville promenera på en sandstrand. Den allra minsta tån som sitter ute i hörnet ville flyga luftballong över Stockholm. Men nu tror jag att de är fullständigt glada och nöjda med att sitta i din lägenhet och äta bullar.

Postat av: Jesús

Tå sagorna blir mera och mera spännande. Vi väntar på fortsättningen. God fortsättning!

Jesús

2008-01-06 @ 11:34:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback