SVEN-ERIC LIEDMAN

image2147

För säkerhets skull har jag två exemplar av den bok jag läser i lite då och då.

Sven-Eric Liedman, ETT OÄNDLIGT ÄVENTYR torde vara den bok som pedagogiskt står mig närmast. Det perspektiv professor Liedman ger gör mig stark och mer modig. Jag har denna bok som en inre ledsagare och samtalspartner. Jag har gått så långt att jag också kontaktat författaren. Det är alltid ett vågspel att göra detta, men vad vore orden, om inte författaren höll i dem. Med värme fick jag svar. Med värme gensvarar jag här.

Jag låter Sven-Eric Liedman, 2001,  synliggöra något viktigt.

Hungern efter kunskap väcks när det närliggande blir främmande som en saga och det avlägsna görs hemtamt.

Vackrare än så kan det inte sägas!

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mats Olsson

På lärarutbildningen använde vi boken i den första kursen som studenterna mötte "Att bli lärare".

Tyvärr försvann den eftersom inte alla förstod allting och om det inte gick att mäta - ja då hotade boken bilden av
en trevlig
tillrättalagd yrkesutbildning.

Jag tror att pedagogik utan filosofi är farligt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback