HISTORIA eller SAGA?

image2162


Vi ser på Anne Frank.
Vi ser också illustrationer av Adolf Hitler.

- Det är skönt att det bara är en saga, säger någon.
- För Adolf Hitler fanns väl inte på riktigt? undrar någon annan.

Då inser jag att vi alltid måste berätta.
Vi är skyldiga det.
Om och om igen.
Det är inte en saga trots att den bok jag håller bär sagans form.
Nej, det är inte en saga.

- Va, fanns han på riktigt? Men...

Ja, just så, men ...
Jag ser hur insikten faller genom hela eleven.

- Får jag titta på henne igen. På Anne Frank.

Eleven tittar med nya ögon. Eleven ser något nytt.

Så möter en elev idag en annan liten flicka från en annan tid.
I deras möten syns två flickor. En av dem kan tänka framtid.
Den andre fick aldrig tänka så.
Hon fick inte vara i vår tid.

Hon fick den inte.
Anne Frank.



Anne-Marie,

som samtalade runt den engelska boken
ANNE FRANK av Josephine Poole och Angela Barrett
RED FOX Illustrationen av Angela Barrett
Boken finns att beställa och har nr 978 0 099 40976 2

Kommentarer
Postat av: Magda

Om detta MÅ vi berätta!

Postat av: Haydee

Jag blev lite rörd (om detta nu är rätt ord..) när jag läste inlägget. Dels för att det var lite gulligt av eleven, det där med "Får jag titta på henne igen." Dels för att det känns läskigt att världen håller på att glömma och sluta bry sig om historia.

I synnerhet efter besöket på Daschau känner jag ett start behov av att göra min del för att världen inte glömmer personer som Anne Frank. Och Janusz Korczak. Och ... .


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback