ENSAMT I CENTRUM, SA JESPER JUUL


image2170
Ranunkel, 7 feb 2008, tack till givaren.


Det är ensamt i centrum, sa Jesper Juul.
Vi åt middag ihop. Tänkte några saker tillsammans.

Det är ensamt i centrum, sa Jesper Juul.
Barn som får allt fokus.
Står i mitten av föräldrarnas omsorg.
De omsorgas bort och görs ensamma i sitt centrum.
Hellre då ett mitt i ett sammanhang.
Där är man delaktig.
Inte ett objekt för omsorg.
Bättre ett subjekt som ingår, behövs, påverkar, inverkar, vill och kan.
Ett subjekt med rätt att påverka.
Ett du.
Ett jag.
Du och jag.
Vi.

Så gör vi samspel ihop.

Anne-Marie

Jesper Juul - Det kompetenta barnet
Jesper Juul - Relationskompetens (pedagogisk relationskompetens)
Jesper Juul - Konsten att säga nej

Kommentarer
Postat av: Magda

"Det är ensamt i centrum, sa Jesper Juul.
Barn som får allt fokus.
Står i mitten av föräldrarnas omsorg."

Så är det. Så kan det vara även i andra sorters relationer.

Och sämre middagssällskap kan man ha! ;)

Postat av: Kersti

Så väldigt klokt. Ibland gör man, i sin omsorg barnen (eller ens medmänniskor med för den delen) odelaktiga, man tar ansvaret ifrån dem. Då kan de inte växa. Man måste låta även andra ta plats och ansvar.

2008-02-09 @ 16:28:54
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Mats Olsson

Malmö stad formulerade i sin skolplan 2010 sig så här:

"I en bra skola ska varje elev alltid stå i centrum"

Min spontana reaktion är att det måste bli ganska trångt i detta centrum - mardrömmen för mig är att gå på fest där alla kämpar om att stå i centrum.

Jag föredrar livet som ett lustigt väntrum -
hellre än ett överbefolkat centrum

Jag behöver nog fundera över det här - mötyer människor som är fångade i sin längtan efter uppmärksamhet.

Ha en skön vecka - och lycka till med utmaningen!

2008-02-10 @ 19:41:53
URL: http://lumaol.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback