TIMMARNA



Jag går i timmar i boklådor. Om jag besöker ett annat land är det en trygg plats att befinna sig i. Boklådan tvingar bort alla gränser av suveränitet, men skapar en suverän plats där man får vara sin absolut egen. Jag söker mig till dessa oaser. Läser av boktitlar, pedagogisk litteratur, barnböckerna (här är jag oftast väldigt länge) för att se vad barnbokstendensen är och hur samtiden illustreras för barn och ungdomar. För ingenstans syns det så tydligt som i barnboksutgivningen hur vindarna blåser. Ungdomsboken allra helst. Det borde vara obligatorisk läsning för lärare - en ungdomsbok varje höst och vår, en barnbok eller två oftare än så.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: lena

Ja, visst hamnar vi där många av oss. Den senaste veckan blev det flera besök i små bokhandlar på flera orter på spanska kusten. Så små lokaler, så många titlar, så vackra böcker...Uj, uj habegäret var betydligt större än utanför klädaffärerna! Tack o lov att de har blädderex så man kan sätta sig ner bland andra o blädderläsa...

2008-12-31 @ 20:15:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback