STÄLLA SIG FRÅGANDE

Det är nog lärandets bästa ställning - den att ställa sig frågande. Nu är det läraren som kan modella hur frågande man kan ställa sig. Jag står själv som ständigt frågande i mitt klassrum. Om jag ställer frågor till mig själv gör jag det så eleverna får höra hur jag gör. Det kallar jag att medvetet ställa mig frågande så att eleverna kan få en modell hur att tänka om man ställer sig frågande. Frågan är mer intressant än själva svaret tänker jag. Elever som frågar är elever som lär sig att ställa sig frågande.


Frågande, undrande och undersökande - Einsteins IQ, och hur eleven hamnande i den frågan är jag på något vis involverad i. Årskurs 4.

Anne-Marie,


Kommentarer
Postat av: Mats

Tänk om Einstein är smartare än de som har hittat på testet...



Jag gillar känslan att det ändå är lönt att leta - även om man bläddrar förbi tio gånger!

Postat av: jenny

Underbar text! underbar rubrik!

2008-12-08 @ 14:11:06
URL: http://morellisnya.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback