DELAR OCH HELHET



I det stora hela är det bättre att se till helheten än till delarna. Jag går genom ett regntungt Stockholm. Jag har huvudet nedböjt och regnet gråter över mig. Jag är en del av något. De andra delarna i helheten är jag i färd med att söka förstå. Så är det att promenera genom ett Stockholm, en kväll, i ett regn, för sig själv. Jag tänker:

Vattnet tvekade en liten, liten stund och trotsade all logik. Vattnet slöt sig inte genast över avtrycket, slöt sig inte över tomrummet utan höll ett litet, litet fönster öppet. Som om vattnet kunde, tänkte jag och skakade av mig regn och oväder som om jag kunde också det.

Anne-Marie,
som bär en del tankar med mig från Humanisternas samtal mellan Sturmark och Harris. Detta med dimensioner i tillvaron. Och människan som bärare av dem.

Kommentarer
Postat av: Mats

Jag gillar bilden - men är mer tveksam när det gäller snöslask. Som inbiten cyklist tra jag det som en personlig förolämpning.



Ha en bra dag!

Postat av: VIlken rolig blogg!

Jag sökte på språk / hjärna eftersom jag ska handleda förskollärarna på min skola i morgon. Hittade din blogg! Du har fått en ny läsare.

Maria

2008-12-04 @ 19:56:27
URL: http://stroke.blogg.se/
Postat av: thord wiman

Hej!



Asfaltsfönster i en svart stad - en väg in - eller ut?



Tänker på dikten "Asfalt"



"Som het, rykande hud

breddes jag över nakna gator

i världens städer:

asfalt



Förakta mig ej.

Jag är en svart slav,

tålmodigt tjänande.



Det hetaste, vildaste regn

tvättar mig icke vit -

men har ni sett min skönhet

i regn om kvällen,

ljusspeglande, blankblänkande.

Bilbaklyktornas röda glimtar

speglar jag som eldflugssvärmar.



I heta sommardagar

svettas min svarta hud

sin negerlukt i världsstäderna.



Jag känner den snabba döden

och den trötta kärleken,

jag vet den hemlöses tankar

och hör vad arbetarskarorna mumlar

i gråa vardagsmorgnar.



Förakta mig ej.

Jag är gatans svarta hud

under era bilhjul,

under era lackskor.

Jag är det tålmodiga, väntande mörkret

under era brokiga, larmande dagar



Artur Lundkvist (1906 - 91)

Asfalt, ?

2008-12-04 @ 21:45:55
Postat av: Anonym

Var du på på ABF och lysnade på Sturmark och Harris? Skriv något om andligheten som du fastnade för i det som de sa. Snälla. Hade gärna varit där. "Orkar och hinner inte..." Va?!? Det viktiga tänkandet och reflekterandet. Så tack kära A-M att du ibland är och gör det jag ville....

2008-12-04 @ 22:47:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback