PROFESSORN som röt i KLASS 9A




I
samma radioprogram som det där Björklund uttalar känns det en aning olustigt att få höra att den enda som uttalade sig i programmet om Klass 9A var en professor som delade Jan Björklunds tankar om den hemska ordningen i de svenska skolorna. Jag har absolut inget ont att säga om klassen 9 A, eller om lärarna i den. Vi svenskar fick en gemensam utgångspunkt i våra samtal kring skolan, ett exempel vi faktiskt behövde, något att utgå ifrån. Det vi lärare inte sa att programmet var en aning som Kejsarens Nya Kläder, vi såg det vi såg, och tyckte inte att det var det så märkvärdigt det vi fick ta del av. Hur kan jag säga så:

Jo, därför att lärare lite tyst och lite mumlande ifrågasatte serien Klass 9A som det märkvärdiga under det ansågs vara. Nej, tvärtom, så mumlade lärare något tyst om att de kände igen sig, de såg sig själva i de lärare som undervisade, de kände sig hemma i de presenterade lärarrollerna, sna uppdrag och sitt förhållningssätt till eleverna. Men det var ingen som riktigt vågade säga det. För tänk om man tagit till för stora ord, slagit sig en aning på det stolta lärarbröstet och utropat:

-Jag känner igenom mig i dom där lärarna! Jag gör också så där.

Vackra ni, tänker jag nu. Vi som är i verkligheten vi tyckte inte att programmet klass 9A var så speciellt som ni som är utanför skolan tyckte. Vi såg faktiskt lite av oss själva i de lärarporträtt vi fick ta del av. Vi såg serien om 9A mer som en bekräftelse. Det kändes gott och viktigt att få se något som man kände igen sig i. Den förfärliga skolan är kanske lätt att säga om man står utanför den. Men därinne är det absolut inte så. Men det tar ett tag att vänja sig vid att eleverna rör sig mer, pratar mer, diskuterar mer och att skolan alltmer söker förverkliga det demokratiska uppdraget. Vilket faktiskt innebär att vi lärare envist strävar efter att våra elever ska nå de mål de har rätt till. Och för att balansera det hela, det finns dåliga lärare, dåliga skolor precis som det finns dåliga politiker, tandläkare och trista och tråkiga .... ja, vem som helst. Men en hel lärarkår med rötägg... nä det tror jag inte på... och om det så vore... då kan vi upphäva skolplikten! För varför ska man då gå i skolan.

Jag är fortfarande en aning upprörd,
och har tagit del av upprörda kollegors arga ord och tankegångar samtidigt som de försvarar sin lärartanke och sina elever. Det känns nästan tryggt och hoppfyllt att vara bland lärare idag. Mitt i skolvärlden. Och precis som i klass 9A så är vi där för våra elever. Tro inget annat.

Anne-Marie

Lyssna noga på detta program KRIS I SKOLAN del 1
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programid=3238&nyheter



Kommentarer
Postat av: Betty

Det är för väl att någon tar bladet från munnen och säger det många sagt men inte offentligt. TACK!

2008-08-25 @ 16:53:22
Postat av: Sara

Tack tack tack! Exakt så där har jag och mina kollegor också känt inför "9A"; "jamen så gör vi ju också....". Tror jag var på vippen att skriva ett blogg inlägg om det när programmen visades, men det blev alrig av. Bra att du tar upp det nu!

Postat av: Marie

Hej Anne-Marie

Jag håller verkligen med dig. Vi lärare får försvara oss i skoldebatten, mest hela tiden. "Alla" har ju gått i skolan och är därför "proffs" på skolan. Varför får vi aldrig besök av dessa "proffs" så att de faktiskt kan se att vi bedriver en mycket demokratisk och kvalitativ undervisning ute i våra svenska skolor. DE ÄR MER ÄN VÄLKOMNA MEN LYSER MED SIN FRÅNVARO....



Har ännu inte lyssnat på radioklippet, men ska göra det. Avslutar med en liten dikt som vår rektor skickade till oss i helgen:

"If we teach today as we taught yesterday,

we rub our children of tomorrow".

John Dewey

2008-08-25 @ 19:08:38
URL: http://eiramsweden.spaces.msn.com
Postat av: IT-mamman

Ja, det finns mycket positivt i skolan. Jag blir upprörd över Björklunds uttalanden och upprörd över att han måste förvanska verkligheten för att få oss att tro det han vill få oss att tro. Suck, suck, suck.

2008-08-25 @ 21:23:29
URL: http://www.itmamman.se
Postat av: studentmorsa

Ja, alla var upprörda. Men ingen pratar mer om det. Tysst blev det. Det hade varit bra om "någon" kan röra runt i grytan lite och slå näven i bordet igen.

2008-08-25 @ 22:29:30
URL: http://blogg.passagen.se/studentmorsa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback