OVÄRDIGT tänker jag



Märkligt snabbt gick min promenad runt vattnet denna kväll. Märkligt snabbt gick den. Jag märkte att jag var arg. Det var inte nog med att jag gick som en furie, jag sprang som skjuten ur en kanon. Jag som aldrig brukar springa. Jag är arg för att det skrivs alldeles för lite om det som angår oss lärare. Var är alla högljudda röster som säger något om vad Björklund har sagt om läraren, skolan och eleven?

Så nu har jag skrivit till Aktuellt och Rapport - jag är trött på det tysta. Jag anmäler mig som försvarare av läraren. Det vete katten om någon nappar på det hela. Men varför ska vi vara tysta när det som sägs om oss är så taget i det blå. Jag är mån om mitt yrke och jag är mån om platsen jag har bland eleverna. Jag är utbildad för mitt yrke, jag diskuterar jämt och ständigt med goda lärare som berättar om elever och hur de utvecklas. Jag är trött på den tysta världen runt skolan, som om vi vore en liten bubbla som inte kan göra oss hörda, men som alla tycks kunna bedöma utifrån. Nej, jag ryter till! Det får gå som det vill med den saken.

För några år sedan var jag i färd med att starta en rörelse
Lärare kan, lärare vill, lärare gör!
Det verkar som om det är dags för den nu,

Anne-Marie
,
som aldrig tidigare varit en sådan tiger!

Kommentarer
Postat av: Magistern

Wow!

2008-08-26 @ 21:20:12
Postat av: Elisabeth

Låt oss storma regeringskansliet tillsammans!

2008-08-26 @ 21:30:29
Postat av: Annelie

Bra gjort! Hoppas du kan tränga igenom bubblan,jag hoppas verkligen att dina åsikter får komma fram till den stora massan, i motsats till allt nonsens som bara gör öronen trötta och uppgivna.

Postat av: Maria

En maktinnehavare, en förhoppningsvis visionär företrädare för väljarkåren, hans/hennes ord vägs noga noga, på guldskål. Uttalar en sådan sig krockandes med en hel kår av drivna yrkesutövare... Ni har på fötterna, ni kan, ni vill (=viktigast!!), stå på er! Björkis får försvara sig.

2008-08-26 @ 22:19:30
Postat av: Killfröken

Grymt bra skrivet. Var anmäler man sig till din rörelse?

2008-08-27 @ 10:32:36
URL: http://killfroken.se
Postat av: Anonym

Du är härmed den första i rörelsen... fast jag tror nog att det är oändligt många fler som vill vara med. A-M

2008-08-27 @ 10:35:02
Postat av: A

Nu tillslut har jag fått tid och ro att lyssna på programmet om Björklund, jag blev helt förstummad. Hans retorik är så skrämmande. När jag är färdig lärare vill jag också vara med i din rörelse...

2008-08-27 @ 12:17:24
URL: http://somgjorda.blogspot.com
Postat av: Jonas Hällebrand

Sign me in!

Upp till kamp!

Var är den tredje makten. OK SR har startat med sin granskning men ni andra. SVT? TV4? mm

Hej Ann-Marie!

2008-08-27 @ 12:45:33
URL: http://ikt-pedagog.blogspot.com
Postat av: Jonas Hällebrand

Heja Ann-Marie!!

menade jag så klart

2008-08-27 @ 12:46:58
URL: http://ikt-pedagog.blogspot.com
Postat av: Marie

Hej Anne-Marie



Ryt till - grrrrrrrrrrrrrr!



Ska bli kul att se tigrinnan när hon pratar på TV om han som inte vet vad en skola, lärare och elev är....



2008-08-27 @ 17:00:38
Postat av: Sara

Jag anmäler mig också!

2008-08-27 @ 18:53:01
URL: http://sarasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: Marie

Nu har jag lyssnat - fy fasiken vad pinsamt när han inte har belägg för vad han har påstått... skandal!!!

Nu morrar jag också - grrrrrrrrrrrrrrrrrrr

2008-08-27 @ 22:59:45
Postat av: DB

I min grundskola sparkades skåpdörrar in, snusprillorna flög genom luften och de tuffa grabbarna hade butterfly-knivar som de lekte med i korridorerna. När jag berättar om det för bekanta från Tjeckien och Ryssland så skakar de bara förvånat på huvudet.



Sådan var min tid i högstadiet, Skiljeboskolan i Västerås, 1991 - 94. Ville bara ha det sagt ifall någon tror att alla skolor är som mellanstadiet i Täby.

2008-08-28 @ 11:24:03
Postat av: Anonym

Visst är det så också och självklart ska vi göra allt för att skolan är en värdig plats för alla. Hur det är i Täby har jag ingen aning, själv jobbar jag i en kommunal skola på södra sidan om staden. Stormtrivs. Tack för ditt inlägg, vilket också naturligtvis behövs som motvikt, med vänlig hälsning

Anne-marie

2008-08-28 @ 11:28:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback