KVÄLLSLJUS OCH SAMTAL



Min bror och jag... vi kan prata vi. Min bror är äldre än jag. Faktiskt en hel del år äldre. Men det märks inte. I min släkt blir människorna bara nyfiknare med åren. Och de flesta har någon idé av något slag... och så gör de slag i saken och så har idén blivit verklighet. Jag är lite stolt över alla mina farbröder och mostrar, tanter och farbröder. Två av mina morbröder paddlade i sommar från Stockholm till Sandhamn... (verkligen långt) och de är faktiskt på tok för gamla för sådant... min ena morbror är 86 år. Hans två utlandsresor gick inte till Kanarieöarna utan till Indien på volontärresa, det var några år sedan, den andra gick till Svalbard. Jag var en aning orolig att han skulle bli uppäten av en isbjörn, vilket jag sa flera gånger, men min morbror tyckte att vi inte hade någon i släkten som blivit uppäten av en isbjörn, den kvoten kunde därmed fyllas av... kanske honom. Ja, ja... detta har jag att brås på. Det är inte någon som sitter och rullar tummarna i någon vilsam stol... utan de är där de vill vara.

Min morbror uppfostrade oss i konsten att argumentera och diskutera. Vi var en drös med kusiner som satte fart och diskuterade det ämne som min morbror satt eld på... och då vi började närma oss en slags konsensus... då vek min morbror tvärt av och kastade in en totalt motsatt åsikt... under det att han småflinande njöt av att vi inte förstod finten utan gladeligen kastade oss över den mumsbit som nu serverades till diskussion.

Mina barn har fått smaka dessa delikatesser också... och då flinar jag i bakgrunden.... och njuter... samtal och diskussioner är det bästa jag vet...

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Lena

Häftiga äldre släktingar du har...Själv håller jag hoppeligen på att bli en så´n moster till några..."jobbar på de". Inte för gammal att lära mig paddla kajak kanske, ska bli när jag inom ensiffrigt antal månader blir pensionär-åtminstone från anställning! Svalbard besökte jag ju innan jag fyllt 60 - men det var så klart lite otäckt att gå från "studentbyn/vandrarhemmet in till själva Longerbyen utan bössa. Alla studentskorna som cyklade förbi hade ju bössan på ryggen...

Men Svalbard är värt en resa - och också isbjörnsfrossan!

lena

2008-08-28 @ 21:39:19
Postat av: Anonym

Hej Lena, åh så roligt att du är här... jag förstod att du skulle skriva. Det handlar om resor... mina släktingar är kända för sina strapatser... och jag kan älska dem för det. Det är väldigt roligt att lära sig diskutera... och det har präglat mitt liv sedan jag var liten. Middagarna med släkten varje söndag betydde många, många människor. Och alla är pratglada. Ja, du känner mig. A-M

2008-08-28 @ 21:43:57
Postat av: Jonas Hällebrand

Morbröder är tydligen så. Min boror älskar att kasta in argument till mina barn för att se vad som händer. Ocjh så Busboken så klart!

Postat av: Anonym

Jonas, precis så. Det ska vara lite bus. Anne-Marie

2008-08-28 @ 22:14:28
Postat av: Lena

Ja, du känner tydligen mig också...Det gick ju snabbt! Resor -ja! Av alla slag - den korta som i dag, cykeltur till Bergianska trädgården (palmer, näckrosor, flugsvampar...) Den lite längre som Abisko i nästa vecka. Den närmsta i minnet Lofoten - nej Mexico tränger sig förbi...Den långt fram i planeringen...Ja, vilken ska de bli? USA eller Nya Zeeland? Varför inte båda.....

Lena som undrar när vi ses på en kort resa

2008-08-29 @ 19:43:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback