ATT LÄRA KÄNNA NÅGON



En mycket gammal vän ställde mig några frågor nyss
- Hur mycket känner vi varandra? Vad vet du om mig?

Jag svarade att jag vet tillräckligt mycket om dig för att vilja fortsätta att vara i närheten av dig. Du är en del av min berättelse och mitt liv. Jag ser inte något avslut bara en oändlig fortsättning. Jag vill ständigt veta mer om dig. Jag tryggas och tryggar återkomster, närvaro och avstånd. Jag vill inte bara känna dig. Jag vill ha dig i mitt liv.

Tranströmer skriver "Hur mycket lärde de känna varann?"

Tranströmers fråga pekar tillbaka i tiden, mot en avslutad relation.
Svaret på frågan borde vara rikt;
De lärde känna varann utan och innan, men mycket, mycket hade de kvar att lära känna.

Men då de aldrig lärde känna varandra?
De saknade frågorna och viljan att om och om igen återse den andre.
Jag tystnade i en relation där det ställdes för få frågor.
Utan frågorna kom yttre påståenden:
Du är...

Få frågor, om ens inga, gör att berättaren tystnar. Slutar berätta.
De svar som påståenden vilset skapar liknar de vid en dårens försvarstal.
Och under tystnad förskjuts man ut ur sammanhang och bild.
Inte som sig själv utan som skapad och förklarad av en annan.
Du är...

Men så annorlunda är inte:
Jag undrar om dig!
Så mycket mer omslutande det är.
Det är en konst att lära känna någon och fortsätta vilja göra det.
Ett slags kärlekens förhållningssätt.
Detta med hur vi frågar oss in i varandra;
Du är lite ny varje dag?
Vem är du idag?
Låt mig se dig!
Låt mig höra dig!
Låt mig.
Ett slags livsprojekt.
För vänskap och för nära relationer.
Ja i stort sett för alla mänskliga möten.

Så ungefär.

Anne-Marie,





Kommentarer
Postat av: IT-mamman

"Kärlek är när man är lika intresserad av någon annans situation som av sin egen". (Läst i Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom)

Kanske därför så många gillar din blogg och dig. Du intresserar dig. För andra. En värdefull egenskap.

2008-08-04 @ 16:35:20
Postat av: hans

Mycket vackert, Mvh//HH

2008-08-04 @ 21:56:06
Postat av: Annemarie

Tack IT-Mamman. Så vill jag bli förstådd. Att du uppfattar mig så värmer.

Hans,

Välkommen hit till bloggen. Uppskattar din kommentar.

A-M


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback