VEM VILL BLI LÄRARE?

image2389

Rekryteringen till lärarutbildningarna är fantastiskt hög om man betänker att nästan ingenting gott skrivs vare sig om lärarutbildningen, själva yrket eller vad skolan gör. Ursäkta - men det är mitt yrke! Jag är lärare och jag är förbannat stolt över det. Men en aning tjurig och barnsligt arg efter att nästintill alltid uppleva att yrket måste försvaras med näbbar och klor.

Till er lärarkandidater... återigen... det är en verkligt roligt arbete, det är ett viktigt arbete och det är fantastiskt att få möta alla de barn och unga som kommer att betyda mycket för hela samhället framöver. Jag tänker inte ursäkta min stolthet och mitt yrke!

Ta mina ord! Jag befinner mig mitt i verkligheten! Skolan!

Anne-Marie,
som länkar till
http://lumaol.wordpress.com/2008/04/08/det-ar-svart-att-inte-bli-personlig/

Kommentarer
Postat av: Sara

Ahh, jag tackar återigen för dina visdomsord!!

Jag riktigt LÄNGTAR till den dagen då jag själv får hålla i en hel klass själv...*ler*
Många frågor får man när man valt lärarutbildningen men den vanligaste är kanske:
Hur vågar du? minst 25 elever som DU ensam ska ta hand om och utbilda....
Det ÄR ett stort ansvar A-M , men jag gillar läget, jag ÄLSKAR varje sekund av det....
Vilken utmaning! Hur många människor kan stoltsera med att befinna sig mitt i spänningens mitt , varje dag???

Stor kram
Sara

Ps Tips, jag var på en FANTASTISK föreläsning för några dagar sedan ...PELLE SANDSTRAK ...gå om du inte gjort det...den är helt otroligt bra! ds

2008-04-08 @ 11:23:02
Postat av: Kersti

Det är rätt! Sträck på er ni lärare. Ni har ett av de allra viktigaste jobb som finns och säkert ett av de roligaste också, näst mitt som aretsterapeut förstås.

Postat av: Bertil Törestad

Det klagas på den svenska ungdomsskolan och mycket är inte bra i dagens skola, eller hur?. Det är väl nu uppenbart för de flesta att lärarutbildningarna har haft brister under ett antal år. Själv har jag erfarenheter av flera års arbete med ämnesdelen för blivande lärare och deras utbildare.



Jag har mött strålande lärarstudenter, som trivts och väl lyckats höja sig till en mer än acceptabel allmän kunskapsnivå för sitt yrke. Men en förskräckande stor del har, när de går ut som lärare, en mycket dålig allmänbildning och alltför låga kringkunskaper i ämnen de ska undervisa i. För den typen av lärare hjälper det vare sig dem eller samhället föga att en tid efter sin examen få ut en statligt sanktionerad legitimation som lärare.



En dyster reflektion kan göras: I dagens lärarrum sitter tyvärr alltför många olämpliga lärare. Den allmänna kompetensnivån dras obönhörligen ner av de halvdant utbildade, som ofta dessutom har svårigheter med stavning och meningsbyggnad på sitt eget språk.



Ett sätt att gjuta liv i lärarkollektivet vore att ge möjligheter till avancemang för särskilt framstående pedagoger och ämneskunniga. Hur man värderar pedagogisk skicklighet är knepigt men ämneskunskaper är lättare att isolera och uppskatta. Man skulle t.ex. kunna återinföra lektorer åtminstone på gymnasiet (vilka gärna besöker högstadiet också) dvs. lärare som avlagt doktorsexamen. Att ha avlagt denna examen innebär en tämligen god garanti för fördjupade och övergripande kunskaper i ett ämne. Genom att sådana lektorer kommer in i lärarkretsen skulle förhoppningsvis detta inspirera elever och övriga lärare till ökad önskan om djupare kunskaper, och dessutom bidra till ett kritiskt förhållningssätt till omvärlden hos fler.



I den allmänna debatten verkar ofta pedagogik ses som viktigare än ämnesspecifika kunskaper. Om ovanstående förslag genomfördes skulle kanske balansen mellan de olika kompetenserna bli mer realistisk.

2011-04-12 @ 18:40:40
URL: http://torestad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback