NATIONELLA PROV årskurs 5
Jag läser i min provpärm Skolverket vt 2007 vt 2008:
* Ämnesproven i årskurs 5 är främst diagnostiska men utgör ocskå en avstämning mot de mål eleven ska ha uppnått.
Syftet med proven är:
* Syftet med detta ganska omfattande provsystem är förstås att så tidigt som möjligt uppmärksamma de barn som behöver mer stöd än andra.
Jo, så tolkar jag dem också.
Men jag ser också ett läraranslag och ett diskussionsunderlag av mer generellt slag. Proven är omfattande och synliggör också läroplanens intentioner - samarbetet, det vidgade textbegreppet, bildanalysen, matematikens språk och elevens muntliga framställning. Jag ser utvecklingstankar och anvisningar om vad vi måste genomföra i skolan. Det är inte meningen att proven endast ska vara en bedömning av eleven utan också en viss bedömning av undervisningen. Jag lutar mig över provpärmens text . . .
Anne-Marie Körling
* Ämnesproven i årskurs 5 är främst diagnostiska men utgör ocskå en avstämning mot de mål eleven ska ha uppnått.
Syftet med proven är:
* Syftet med detta ganska omfattande provsystem är förstås att så tidigt som möjligt uppmärksamma de barn som behöver mer stöd än andra.
Jo, så tolkar jag dem också.
Men jag ser också ett läraranslag och ett diskussionsunderlag av mer generellt slag. Proven är omfattande och synliggör också läroplanens intentioner - samarbetet, det vidgade textbegreppet, bildanalysen, matematikens språk och elevens muntliga framställning. Jag ser utvecklingstankar och anvisningar om vad vi måste genomföra i skolan. Det är inte meningen att proven endast ska vara en bedömning av eleven utan också en viss bedömning av undervisningen. Jag lutar mig över provpärmens text . . .
Anne-Marie Körling
Kommentarer
Postat av: studentmorsa
Jo, det är precis så jag också ser det. Jag tänkte att du kanske vet var man kan hitta ett gammalt nationellt prov i svenska (helst årsk. 9) där jag kan se vilka bilder som har används till analysen. Det är så att jag skriver mitt ex-arbete i bilddidaktik och kom att tänka på att nat.prov i svenska alltid innehåller bilder som ska analyseras. Jag tror inte att mina kollegor tänker på att detta ingår i bildundervisningen och att det då behöver fokuseras på lite träning i bildanalys. Lustigt. Jag kan bara hitta delar av gamla prov på nätet eftersom det finns 10 år superhemligt lagringstid för proven . . . :-)
Trackback