LÄRARYRKET KALL eller?

Igår var jag på ABF och lyssnade på tankar om läraryrket. Denna kväll ingår i en serie kvällar som anordnas av Lärarnas Riksförbund. Jag lyssnade på fyra talare - om läraryrket. Det mesta handlade om läraryrket av igår. Jag tyckte om en del av talarnas tankegångar och vikten av det historiska perspektivet av lärarens yrke. Men - jag hävdar utifrån min verklighet - att lärarnas arbete så sällan tydliggörs utifrån lärarnas verklighet. Denna gårdagen i lärarperspektivet speglar det allmänna synen om vad alla vet om läraren och skolan. Det igenkänns lättast genom

- jag minns min egen skolgång,
- då jag var lärare, det är visserligen många år sedan...
- mina egna erfarenheter av skolan, de är visserligen trettio år gamla...

möter jag dagligen. Jag kan uppleva en frustration - skolan är en allas arena, dåtidens skolupplevelser syns i oroliga föräldraansikten vid föräldramöten, skolpolitiker minns sin egna ordning och reda - vilket gör att vi alla tror att vi talar om samma ställe, plats, yrke och lärande. Det gör det svårt att tala om lärarens yrke av IDAG.

Jag saknar också - som alla andra sammanhang - en verklig lärarröst från den nu-och framtidstittande skolan. Det handlar om lärare, men det är sällan lärare som talar om sin lärarverklighet. Jag vet att vi är många lärare som resignerar inför den offentliga bilden av skolan. Man jag vill mana - låt oss ta till orda! Vi kan! Vi vet! Vi vill!

EN-TILL-ENUNDERVISNING
Individuell undervisning i mitt klassrum - elevperspektivet!

A-M skriver...utan bakgrund

Jag vill tacka Metta Fjelkner, Bo Sundblad, Göran Hägg och Hans Lagerberg.




Så här ser fortsättningen på serien ut:

Lärarnas Riksförbund är det enda fackförbund i Sverige som enbart organiserar behöriga lärare inom grund- och gymnasieskola, vuxenutbildning och högskola, samt studie- och yrkesvägledare . Med ca 80 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom SACO.



Välkommen till seminarier om skolan

I samarbete med ABF Stockholm anordnar Lärarnas Riksförbund en serie sammankomster i april, där socialdemokratins förhållande till skolan behandlas.

Lärarnas Riksförbund är en partipolitiskt neutral organisation. Vi vill genom seminarierna på ABF lyfta skolan i en tid när det händer mycket inom skolområdet. Skolan är i starkt behov av en nyinriktning och vi vill inte att det ska fuskas bort. En skola fokuserad på kunskap och lärande är viktigt och gynnar hela vårt land.
 
Lärarna Riksförbund anser att det största oppositionspartiets mening om skolan är viktig. Antingen de är i regering eller opposition. Vi vill gärna se att en omsvängning av politiken går i vår riktning, och att vi får mer fokus på kunskap och en likvärdig skola där Sverige kan vara just ett litet land med stora kunskaper.  

Mötesledare vid samtliga tillfällen är tidigare utbildningsminister Bengt Göransson.

Du är hjärtligt välkommen att följa programmet nedan. Som medlem i Lärarnas Riksförbund har du fri entré.

3 april 2008
Blev det bra så här?

Jonas Frykman, professor i etnologi vid Lunds universitet
Lars Ove Dahlgren, professor i pedagogik vid Linköpings universitet
Irene Wennemo, chef för LOs näringspolitiska enhet
Roger Mogert, oppositionsborgarråd i Stockholm.


10 april 2008
Lärare: yrke men också kall?

Bo Sundblad, lektor i pedagogik
Hans Lagerberg, författare och före detta lärare
Göran Hägg, författare
Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund.


17 april 2008
Författarna, läsande och skrivandet i skolan

Ebba Witt Brattström, litteraturvetare och professor
Torgny Karnstedt, författare
Caroline Liberg, läsforskare och professor i utbildningsvetenskap.


24 april 2008
Vad vilja socialdemokraterna med skolan?

Lena Hjelm-Wallén, tidigare vice stats-, utbildnings- och utrikesminister
Robert Noord, oppositionsråd i Haninge
Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund
Irene Wennemo, chef för LOs näringspolitiska enhet.
Marie Granlund, socialdemokraterna skolpolitiska företrädare
PJ Anders Linder, politisk chefredaktör, Svenska Dagbladet.

Seminarierna är alltså kostnadsfria för LR:s medlemmar (glöm ej uppge att du är medlem i entrén) och äger rum på ABF-huset, Sveavägen 41, i Stockholm klockan 18.00. Ingen föranmälan krävs.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback