STAMGÄST? NÄSTA GÅNG!

Jag gillar ordet stamgäst... nästa gång är jag stamgäst på ett café - det utlovade cafeägaren.
- Tre gånger... skrattade han... tre är ett magiskt tal... efter tre räknas du inte längre... då ingår du. Då är du STAMGÄST.
- Då kommer jag tillbaka ... lovade jag.

image1495

STAMGÄST
RANDAVSKILJARE
definieras i ordboken
"gäst som reglebundet återkommer..."

GÄST
RANDAVSKILJARE
"(inbjuden) person som besöker" men också "tillfällig eller långvarig besökare på viss plats"
Jag letar i ordboken under gäst...och alla de ord som kommer därefter... stannar vid GÄSTFRI..

Vilket motsägelsefullt ord...

GÄSTFRI
RANDAVSKILJARE
Om jag står i mitt cafe... och är GÄSTFRI... då måste det egentligen betyda att där är inga alls. Inga gäster. Fri från gäster... men om jag då är generös och bjuder in i mitt cafe så är jag inte längre gästfri utan är en gästfri person (en person som bjuder in och är generös).

vad betyder då ordet

FRI...
RANDAVSKILJARE
så betyder det
"ej fysiskt instängd"

Hjälp ... jag som bara ville skriva något om att vara STAMGÄST... nu har den plats jag varit på...
där jag inte längre är... en GÄSTFRI plats... tom... och jag har är fri, har släppts ut... FRI ...

Jag tänker ta saken i egna händer - tänker verba det hela - gästa. Det är vad jag tänker göra. Men jag tänker inte VÅLDGÄSTA, usch, hemska tanke " tilltvinga mig mat och husrum"... jag vill vara en inbjuden gäst.

jo... jag glömde ordet

STAM...
RANDAVSKILJARE
som kan beskrivas som
"det som utgör det centrala"

och då är vi tillbaka till ursprunget... det centrala i den här bloggartikeln...
STAMGÄST.
RANDAVSKILJARE

Nog om detta ord.


Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback