SMS-SPRÅK

Jag var en gång en vän av sms.
Idag är jag ingen vän av det alls.
Några undantag gör jag... men i regel för jag ingen sms konversation längre.
Men detta sms kom för några dagar sedan. Det fick mig att skratta. Ovanliga ord.
Tänkte jag.

image1578

Men trots denna lustfyllda inbjudan...

Jag har funderat på denna form där språket är reducerat på så många viktiga beståndsdelar.
Sms språket saknar all kontext. Jag sitter i en berså och solen skiner. SÄnder iväg ett sms till någon som springer i ett skyfall. Jag tänker med värme på en person... som hamnat i onåd hos en annan.... som läser mitt sms med helt fel ögon.

Sms-språk saknar all det som språk behöver -

röstens tonfall
kontexten
respekten för mottagaren
samspelet mellan avsändare och sändare
förståelse för vad varje ord betyder.

Jag missförstår också sms. Oftare än jag förstår dem rätt. Jag tror jag är en teknikens invandrare. Jag förstår inte. Men någon gång ska jag genomföra en lektion där eleverna får sms:a mig sina tankar kring undervisningens fokus. Det ska bli spännande.


Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: IT-mamman

Vad mycket som har hänt! Du har börjat nytt jobb. Tänker på dig och önskar dig lycka till!

Postat av: Bloggblad

Kul att läsa dina funderingar. Jag känner igen det där med att tycka om att längta. Det gör jag också. Vill inte bli överraskad med nåt kalas eller så - jag vill vänta och längta.
Men SMS har jag måst lära mig att gilla. Dottern har varken dator eller fast telefon numera så alla kommunikation sker via sms. Ekonomiska, avskalade, ingen kontext. Men jag känner att jag har lärt mig läsa av vad som står mellan de få orden. Skulle inte funka med nån främmande person dock.

2007-10-01 @ 12:24:24
URL: http://bloggblad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback