SKUMLÄSARE - HUR VI LÄSER






>>><<<


EN SKUMLÄSARE FRÅGAR INTE EFTER "STÄMNING"

HAN ELLER HONÄR PÅ JAKT EFTER FRÅGAN
"hur ska det gå?"

>>><<<


skriver Carl-Göran Ekerwald
LÄSA INNANTILL OCH BLI EN ANNAN
Karneval Förlag 2006


_____________________________________________________________________
och jag tänker:



Det är bara i dialog vi kan förstå hur en läsare tar sig an texten, varför läsaren läser, och vad syftet med läsningen är. Detta gäller all läsning. Jag ögnar igenom viss text...på jakt efter snabb information... skyndar i böcker som jag inte kan vänta på lösningen.... andra texter är jag som en snigel som försiktigt letar mig fram genom bokstäver, meningsuppbyggnad, tentakelsökande läsning, somligt läser jag inte.

Läraren kan påverka all läsning.
Genom undervisning om vad text är.
och samtal om hur vi gör, varför och strategier att ta oss an text
kan läraren påverka, skapa textdelaktighet och utveckla läsförmågan hos eleverna
genom att undersöka, samtala och åskådliggöra.

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Ulla-Karin

Ett boktips med ett fantastiskt, poetiskt och storslaget språk:
Fyrväktaren av Jeanette Winterston


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback