POSITIVT SKVALLER...ORDENS MÖJLIGHETER

Jag är ingen vän av skvaller.
Jag tystnar.
Men...
Positivt skvaller gillar jag...

image1365
Elever kan en hel massa... deras avtryck skvallrar om det... vi kan skvallra vidare...positivt.


Jag hade en elev som var omgiven av negativt skvaller...
och därmed också negativa förväntningar...

Jag började undersöka mina ords möjlighet...

- X lyckas så bra med sina läxor... Du skulle se ...
- X berättade om ... sitt stora ansvarstagande i hemmet... tänk vad han gör
- X var så engagerad i dagens arbete i klassrummet...tillförde gruppen...
- X kan otroligt mycket engelska - visste du det? Om man lyssnar ...
- X ställer så intressanta frågor...idag frågade...

Och faktiskt... det vänder... inställningen till en stökig liten person kan vändas till nyfikenhet...och ett värdigare bemötande... allt som värnar elevens välbefinnande...och därmed möjligheter ska skapas och förverkligas genom ett medvetet förhållningssätt. Försök med lite positivt skvaller... och se vad som sker...

En positiv sak... är att ringa till föräldrarna och berätta...det som är bra... och positivt. Det ger ringar på vattnet.
Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Så lätt att glömma - så enkelt att göra! Och alla blir glada! Mer sånt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback