ORD ÄR VACKRA I SIG SJÄLVA
UTOMHUS

Det är ett vackert ord där det står helt för sig själv.
Runt detta ord finns inga väggar, inget tak ... inget golv.
Det är ingenting som begränsar ordet.
Det är utom - utanför - det som är innanför.
När man går in är man inomhus.
INOMHUS

Då är man på en begränsad plats.
Där är taket är lagat,
väggarna skyddande och golvet bärande.
Det är en gränsdragning kring ordet.
Det är inom - innanför...och där ute...
där är utomhus.
Anne-Marie
Lektionsförslag

Att fundera över ord och leka med dem på det här viset har jag modellat för mina elever sedan årskurs ett och upp till årskurs nio... och det har blivit mycket skrivande...och mycket underfundiga texter... Men det bygger på att läraren också gör och modellar...annars faller ordet platt...och det är inte bra.

Det är ett vackert ord där det står helt för sig själv.
Runt detta ord finns inga väggar, inget tak ... inget golv.
Det är ingenting som begränsar ordet.
Det är utom - utanför - det som är innanför.
När man går in är man inomhus.
INOMHUS

Då är man på en begränsad plats.
Där är taket är lagat,
väggarna skyddande och golvet bärande.
Det är en gränsdragning kring ordet.
Det är inom - innanför...och där ute...
där är utomhus.
Anne-Marie
Lektionsförslag

Att fundera över ord och leka med dem på det här viset har jag modellat för mina elever sedan årskurs ett och upp till årskurs nio... och det har blivit mycket skrivande...och mycket underfundiga texter... Men det bygger på att läraren också gör och modellar...annars faller ordet platt...och det är inte bra.
Kommentarer
Trackback