LÄRARUTBILDNINGEN

Lärarutbildningen...
Det finns mycket att säga. Mycket att tänka.

Jag minns hur vi ständigt diskuterade allt det i saknade i vår utbildning.
I alla korridorer på Lärarhögskolan samtalades det om ... när får vi...

image1355

Min studiegrupp tog saken i egna händer...vi bjöd in två terapeuter som samtalade med oss om det viktiga föräldrasamtalet... en kunskap jag alltid haft användning av.

Men lärarutbildningen... den är teoretisk. Den är omfattande. Den handlar om att skala av sig sin egna skolgång...byta kläder...från elev till lärare. Det är en långsam process...men en ständig process under utbildningen.

Idag skulle jag gärna undervisa kandidater om...

* klassrumsorganisation - hur organisera för lärande, såväl rumsligt som utomrumsligt
* föräldrasamtalet
* konflikthantering i det dagliga arbetet
* elevens bidrag till undervisningen
* omsättande av det teoretiska till det praktiska... hur man gör.... på plats

Jag har uppdrag från Lärarhögskolan i Stockholm. Där möter jag lärarkandidater. Det är mycket roligt. Det är hoppfullt också. Så många som kommer ut i läraryrket. Vår gemensamma uppgift är att de också stannar där.

Anne-Marie

_____________________________________________________________________
Källa: Dagens Nyheters artikel om hot och våld i läraryrket, idag 10 september 2007

Kommentarer
Postat av: V

Du är viktig och gör viktigt. Du gör skillnad och det betyder allt!
Ha en skön dag!
Kramar V

Postat av: Haydee

Ja, de sakerna skulle jag gärna höra mer om här på LHS.

2007-09-10 @ 12:17:13
Postat av: alltomskolan

Ja, det är så mycket som de "nyexade" står inför. En ny lärare sa en gång " Jag fattade nog aldrig att man skulle ha så många och SÅ olika elever".

2007-09-10 @ 18:44:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback