ILLUSTERA EN TANKE
L E K tions I D E
ELEVERNA FÅR UPPGIFTEN
en stol för ensamhet
två stolar för samtal
tre stolar för sällskap
Thoureaus rader ur Skogsliv vid Walden...
ARBETSGÅNG och GENOMFÖRANDE
1) Jag läser upp dessa meningar högt.
2) Jag bjuder in till spontana tankar kring dessa meningar
3) Eleverna ska ta meningarna i sin mun - ut-tala dem - så det gör vi tillsammans. Läser ut.
4) Samtala igen - vad hände när ni tog meningarna i er mun och uttalade dem?
5) Vilken mening tänker du spontant på allra först?
6) Vad ser du framför dig.
7) Därefter vilar vi.
8) Läraren skriver upp dessa rader så att de är läsbara. Där står de under 3-4 veckor.
9) Läraren knyter ständigt an till texten då tillfälle ges - "igår satt jag på tunnelbanan....det var väldigt många där...men det var inte tre stolar för sällskap... för ingen kände varandra på tunnelbanan ... så trots att jag satt där kändes det mera som - en stol för ensamhet.
Igår när jag satt och njöt på ett fik - det var en stol för ensamhet... - drack jag kaffe och läste vidare på min spännande bok...
10) Läraren uppmuntrar eleverna att begreppa stroferna. I muntliga sammanhang.
11) När det gått en tid - då har alla elever läst sig in i raderna många, många gånger.
12) Vi upprepar det muntliga - uttala raderna - läsa dem högt.
13) Arbetet introduceras... nu ska vi måla.... väljs själv vilken strof du vill börja med.... du väljer själv.
14) Låt eleverna samtala, gå runt, samla tankar och idéer.
15) Arbetet kan börja.
EN STOL FÖR ENSAMHET - en rullstol och en trappa - en elevs tänkande. Bildligt talat mer än skrivet uttryckt. Så mycket rymdes i dessa fyra ord - EN STOL FÖR ENSAMHET:
EN bild är mer än alla orden.
Uppgiften -
en stol för ensamhet
två stolar för samtal
tre stolar för sällskap
har resulterat i tre olika motiv.
Det filosofiska är samtalat om.
Tre är beskrivet... förstått och översatt... olika för alla...antalet är icke begränsande till tre
Två är - ja vilka då - och när är det gott, när är det dåligt...
Ensamhetens stol... kan vara både glädjestolar och ensamstolar...
En stol för ensamhet - blir i en elevs tankar - en avrättningsstol.
En stol för ensamhet - en elev målar en fotölj som man kan krypa upp i för att läsa en bok i,
äta popcorn och dricka saft ur sugrur i.
En stol för ensamhet - blir hos en annan elev en pall. Tre ben visar på ostadighet. Det mörka visar att det är mycket ensamt.
ELEVGENSVAR
Elevgensvaret är elevernas muntliga deltagande, deras inre tänkande, deras funderande process och slutligen det vi kan få se i form av illustrationer.
Vi samtalar oss in i varje elevs beskrivningar. Därefter skriver eleverna ned sina tankar om sina stolar...och hur det känns att vara ensam, tillsammans och tillhöra många. Det blir starka personliga berättelser.
Det är så... detta generella anslag som dikten, raderna, meningarna ur skönlitteraturen har... det är bortom alla åldersgränser... det är lika symbolrikt för alla.... men vi måste ha hjälp att begreppa orden, symbolerna.. rita oss in i betydelserna för att sedan skriva oss in i de bilder vi själva skapar.
Varje teckning, bild och meningsillustration får sedan i långsam takt växa ut i skrivande. När eleven har fått samtala om sin bild, tänkt kring den, formulerat den för en kompis så tar skrivandet långsamt form. Eleverna begreppar meningen...ritar bilden...samtalar sig in i bilden...samtalar sig ut ur den... med pennan i hand....växer sig berättelsen och orden stark. Så arbetar jag alltid med meningar, från mening, till bild, från bild, till samtal, från samtal till penna. Hela processen omsluts av muntlighet och lärande gensvar.
LÄRAREN MODELLAR
Läraren själv...gör förståss sina illustrationer också. Modellar sin uppgift.
När jag hittar i min dator kommer jag åskådliggöra de texter som följde med teckningarna.
Uppgiften passar för alla åldrar. Jag har gjort den från årskurs ett till årskurs nio. Jag skulle gärna ha undervisning för ett antal... lärare. För visst tänker vi...
SLUTORD
Från min stol för ensamhet.
Här där jag sitter nu.
Kvällen lägger sig över.
Jag tänder en lampa.
Tänker ... filurar... kuckelikurar.
Har det gott.
Anne-Marie
ELEVERNA FÅR UPPGIFTEN
en stol för ensamhet
två stolar för samtal
tre stolar för sällskap
Thoureaus rader ur Skogsliv vid Walden...
ARBETSGÅNG och GENOMFÖRANDE
1) Jag läser upp dessa meningar högt.
2) Jag bjuder in till spontana tankar kring dessa meningar
3) Eleverna ska ta meningarna i sin mun - ut-tala dem - så det gör vi tillsammans. Läser ut.
4) Samtala igen - vad hände när ni tog meningarna i er mun och uttalade dem?
5) Vilken mening tänker du spontant på allra först?
6) Vad ser du framför dig.
7) Därefter vilar vi.
8) Läraren skriver upp dessa rader så att de är läsbara. Där står de under 3-4 veckor.
9) Läraren knyter ständigt an till texten då tillfälle ges - "igår satt jag på tunnelbanan....det var väldigt många där...men det var inte tre stolar för sällskap... för ingen kände varandra på tunnelbanan ... så trots att jag satt där kändes det mera som - en stol för ensamhet.
Igår när jag satt och njöt på ett fik - det var en stol för ensamhet... - drack jag kaffe och läste vidare på min spännande bok...
10) Läraren uppmuntrar eleverna att begreppa stroferna. I muntliga sammanhang.
11) När det gått en tid - då har alla elever läst sig in i raderna många, många gånger.
12) Vi upprepar det muntliga - uttala raderna - läsa dem högt.
13) Arbetet introduceras... nu ska vi måla.... väljs själv vilken strof du vill börja med.... du väljer själv.
14) Låt eleverna samtala, gå runt, samla tankar och idéer.
15) Arbetet kan börja.
EN STOL FÖR ENSAMHET - en rullstol och en trappa - en elevs tänkande. Bildligt talat mer än skrivet uttryckt. Så mycket rymdes i dessa fyra ord - EN STOL FÖR ENSAMHET:
EN bild är mer än alla orden.
Uppgiften -
en stol för ensamhet
två stolar för samtal
tre stolar för sällskap
har resulterat i tre olika motiv.
Det filosofiska är samtalat om.
Tre är beskrivet... förstått och översatt... olika för alla...antalet är icke begränsande till tre
Två är - ja vilka då - och när är det gott, när är det dåligt...
Ensamhetens stol... kan vara både glädjestolar och ensamstolar...
En stol för ensamhet - blir i en elevs tankar - en avrättningsstol.
En stol för ensamhet - en elev målar en fotölj som man kan krypa upp i för att läsa en bok i,
äta popcorn och dricka saft ur sugrur i.
En stol för ensamhet - blir hos en annan elev en pall. Tre ben visar på ostadighet. Det mörka visar att det är mycket ensamt.
ELEVGENSVAR
Elevgensvaret är elevernas muntliga deltagande, deras inre tänkande, deras funderande process och slutligen det vi kan få se i form av illustrationer.
Vi samtalar oss in i varje elevs beskrivningar. Därefter skriver eleverna ned sina tankar om sina stolar...och hur det känns att vara ensam, tillsammans och tillhöra många. Det blir starka personliga berättelser.
Det är så... detta generella anslag som dikten, raderna, meningarna ur skönlitteraturen har... det är bortom alla åldersgränser... det är lika symbolrikt för alla.... men vi måste ha hjälp att begreppa orden, symbolerna.. rita oss in i betydelserna för att sedan skriva oss in i de bilder vi själva skapar.
Varje teckning, bild och meningsillustration får sedan i långsam takt växa ut i skrivande. När eleven har fått samtala om sin bild, tänkt kring den, formulerat den för en kompis så tar skrivandet långsamt form. Eleverna begreppar meningen...ritar bilden...samtalar sig in i bilden...samtalar sig ut ur den... med pennan i hand....växer sig berättelsen och orden stark. Så arbetar jag alltid med meningar, från mening, till bild, från bild, till samtal, från samtal till penna. Hela processen omsluts av muntlighet och lärande gensvar.
LÄRAREN MODELLAR
Läraren själv...gör förståss sina illustrationer också. Modellar sin uppgift.
När jag hittar i min dator kommer jag åskådliggöra de texter som följde med teckningarna.
Uppgiften passar för alla åldrar. Jag har gjort den från årskurs ett till årskurs nio. Jag skulle gärna ha undervisning för ett antal... lärare. För visst tänker vi...
SLUTORD
Från min stol för ensamhet.
Här där jag sitter nu.
Kvällen lägger sig över.
Jag tänder en lampa.
Tänker ... filurar... kuckelikurar.
Har det gott.
Anne-Marie
Kommentarer
Postat av: Annis
Visst kan man läsa ut mycket av barnens bilder. De är fantastiska konstnärer. Synd bara att de är så självkritiska, i alla fall i en viss ålder. Kram till dig i din ensamma stol...:)
Postat av: Haydee
Tack än en gång för alla idéer och tips man får här hos dig! Att besöka dig får mig att vilja börja jobba så snart som möjligt! :)
Trackback