I TAXI och TAJ MAHAL

image1445

TAXICHAUFFÖRER har mycket att berätta. Detta är taxichauffören som berättade om sina världsresor... Jag fördes iväg från Edinburgh centrum till Edinburgh flygplats. Taxichauffören berättade ...  vi hann långt ut i världen... till Taj Mahal... jag måste fråga...Taj Mahal....?

- It´s a women thing - women like places like Taj Mahal - men, they look for a place to have a beer..
women wants beautiful places and alot of romance...men,  they could go to places....to have a beer.
 
Taj Mahal... was there... but you know... Taj Mahal you have seen it on pictures.... been there without being there... so when you´re there it is like... this is Taj Mahal... where is the beer...?

- So Proud of your country...Sweden? You Swedes, proud of Sweden?
- Don´t really know... but I like it there ... you are very proud of Scottland?
- It is a great country - but you know... don´t you...?

Det är roligt att tala med taxichaufförer. De ser det mesta... och har god lokalkännedom.

Då jag åker taxi frågar jag ... hur är det här? Vad gör människor på dagarna tycker du? Hur ser trafiken ut? och när samtalet är igång... så berättar taxichaufförer mycket. Här blev det en resa ut i världen.... en berättelse om världens platser... för mig personligen gick resan från Edinburghs centrum till Edingburgh Airport... om Skottarna är stolta över sitt land... överallt...är de stolta. Och mycket, mycket vänliga. Berättande och generösa.

image1446

Anne-Marie

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback