HÄRMA - SPEGELNEURON I AKTION

Jag talar alltid om härmandets lärande...
Vi lär genom modeller och genom att vi prövar genom att härma.

Det är mänskligt. En mänsklig förmåga. Ju äldre vi blir dessto osynligare vill vi göra detta härmande. Men vi härmar. Det är bara att slå upp trender i tidningarna, modetrender, inredningstrender..och vi härmar det vi ser i form av att göra lika.
Ett litet barn...härmar alltid. Det är ett flockbeteende. Ett lärandebeteende. Jag ser...jag ingår i...jag försöker göra som du gör...

image1350
Härma...och trial and error ... härma...trial and error...


Denna kunskap om härmandet... stärker lärarens roll som görare...
Gör - och du får med dig eleverna....

Jag har myntat begreppet TEACHING BY DOING... vilket hör ihop med John Deweys LEARNING BY DOING...

Anne-Marie
__________________________________________________________________________________
Källa... Karin Bojs vetenskap HÄRMA OCH SKVALLRA ÄR ALLRA MÄNSKLIGAST - Dn 9 september 2007

Kommentarer
Postat av: Madonnan

Andra ggn idag jag ser det uttrycket...men ditt är också så bra! :)

Postat av: ERICA

vilket söt bild :) sådör gör min brorsdotter hela tiden, ställer sig i alla våra skor :)

2007-09-09 @ 13:28:38
URL: http://ericatimar.blogg.se
Postat av: kim

söt bild! Nytt utseende på bloggen! kolla gärna in och säg vad du tycker :D! Ha en bra helg!

2007-09-09 @ 13:48:41
URL: http://kimj.blogg.se
Postat av: kim

svar: hihi det är en kändis på bilden! :D

2007-09-09 @ 16:25:38
URL: http://kimj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback