FYRAÅRINGEN LÄSER

Friskishallen är fylld. Utanför gymnastiksalen halvligger en liten kille på en bänk. En barnvaktare...vaktar honom och en gråtande liten. Jag är där för gymnastiken...koppla bort huvudet... då jag hör...

T---OOOOOOOOO-AA-LETT

den lilla killen viska med svag och tyst röst
- Toa..lett. TOooaalett...tooa-lett.
Han läser toalettskylten på en av dörrarna. Han kan läsa.

Jag sätter mig på huk...
- Du läser?
- Hmmm...
- hur många år är du?


Barnvakten flikar in..,fyra sedan några dagar...
Pojken är reserverad. Det är för mycket uppmärksamhet. Jag brukar vara försiktig med allt för mycket uppmärksamhet. Men nu är allt ljus på den lilla pojken.

- Du läser? börjar jag igen...
- Va, gör han? säger barnvakten... förvånad. Läser han?
- Han läser... visst....du läser?

Barnvakten berättar då jag frågar... han har många större syskon. Det är nog därför. Så är det nog. Han har många syskon...

Jag tänker. Det kanske är så att han har många syskon, kanske att någon läser ofta för honom, eller att han har någon som ledsagar hans nyfikenhet för bokstäver och ord. Kanske är det så... att fyraåringar läser...och att vi inte vet om det. Kanske är det så... att när de kommer till skolan....så lär de sig igen...men då lär de sig skolläsa.



Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback