FRÅN MAIL TILL BLOGG - En förälder...

Jo, de har blivit mer medvetna och uppmärksamma gällande XXXX läsning i skolan. XXX har lånat hem böcker och provläst, kan själv säga om en bok är "svår" att läsa. Då läser vi den tillsammans och turas om.

XXX frågar om ord XXX inte förstår, jag frågar vad XXXX tror att de betyder, tex droska, då trodde mitt barn att det var något som hade med åska att göra.

XXX undrade vad ordet bortskämd betyder, Jag sa önska dig vad du vill, xxx sa en ponny.
Jag sa det är klart du ska få en ponny, önska dig något mer. Ett gosedjur. Ja det får du också. Så skrattar vi, så ungefär pratar vi om ord och runt ord, jag frågar och belyser på olika sätt.

Sedan läser XXX böcker på sin "egen" nivå, då märker jag genast hur det flyter i texten.
Tex boken "Det tomma slottet" av Irma Lauridsen. Det är bok som fungerar. Läseboken de arbetar med i skolan tar vi hem och läser även här hemma.

När XXX skriver spontant text så får jag en bild av hur XXX uppfattar ord och ljud gällande XXX språkstörning. Idag skrev XXX lesdetar (läs det här) har borar man (här börjar man).
Det är inte det att XXX "glömmer" prickarna över a, utan XXX uppfattar verkligen orden som a istället för ä när XXX talar.

XXXX har en del svårigheter att uttrycka sig, hitta och sätta ord på saker, XXX hittar dem inte i rätt "fack" eller inte alls. Ibland så blir det kniv när XXX menar gaffel och håller jag fram en melon så vet XXX vad det är men kan absolut inte komma på ordet melon. Så du kan ju tänka dig hur läsetalen i matematiken blir gällande förståelsen ibland, och då ska man även lösa ett tal, göra en uträkning.

Jag har en 7-åring som går i en annan skola och hennes lärare skrev i veckobrevet att de skulle arbeta med Big Book och Kiwi-böcker under läsinlärningen. Jag mailade att jag var jättelycklig över det och hon berättade att hon gjort sitt examensarbete gällande "Kiwi" under sista terminen i lärarhögskolan. Superkul.

Jag hör av mig när du kommit hem igen....
Allt gott till dig också

xxx

Redskap...det handlar om redskap. Strategier är inre redskap.

Detta är ett mail från en förälder jag har kontakt med. Jag skulle önska mig flera fördjupade samtal. Vi träffades för att tala om hennes barns handikapp - detta med orden - så jag fokuserade på hur att få en annan syn på hur att titta på det positiva och vad barn visar att de kan... och denna förälder ... ja läs själva. Det är alltid ett stort arbete därhemma. Det ser vi aldrig vi lärare. Vi ska vara varsamma om föräldra-barnkontakten. Det finns möjligheter i att stärka det barn kan... istället för att alltid visa vad barn inte kan.

Anne-Marie

NOTERA:
PUBLICERAT MED TILLSTÅND AV FÖRÄLDERN.


Kommentarer
Postat av: Madonnan

Så kloka ord...
Känner att..det finns inget att skriva till det här, det bara är så bra det du skriver..
Ha det fint idag:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback