FÖRLÅT JÖNKÖPING...

Jag är på väg att resa igenom ... men så bestämmer jag mig för. Nej... jag stannar till. I Jönköping. En fika, smörgås, lunch av något slag. Klockan är snart kvart i ett, söndag mitt på dagen. Parkerar min bil så illa, så illa. Tar min väska, mina skrivdon, min kamera och vandrar in i Jönköpings mitt...

image1514

Jag bär en penna i handen, ett fåfängt Molskinehäfte för anteckningar, min kamera hängande på magen. Så kommer jag på någonting, ställer mig och skriver ned något i mitt Molskinehäfte (skrivfåfänga) och så fotograferar jag. Så ser jag mig omkring. Ett äldra par stannar... och utan att jag öppnat munnen börjar de berätta för mig om gågatan vi är på... hus som ska rivas...hattaffären... elaffären.... och om hur en mus hindrade den äldre damen att som tioåring köpa bröd på bageriet...

image1515

Hattaffären har utförsäljning på allt. Den äldre damen tittar in i butikens fönster.
- Den där...ser du... den vill jag ha...ser ut att vara från femiotalet... tänk att dom ska stänga ...
riva huset... konstigt.
- Och du... dom ska stänga elaffären också säger den medföljande mannen. Den elaffären har allt. Finns det inte någon annanstans så har elaffären det...
- Du som är journalist....skriv om det här i din tidning... var skriver du förresten? För vilken tidning?



image1516

Jag - vadå - journalist... de gick och jag skrev ned något om " det här påminner mig om mina barndomsbesök på gågator på söndagarna...då fick man spatsera runt... titta in... och fönstershoppa. Det är vad jag gör just nu".... skrev jag i min Molskine-anteckningsbok..

Då ropar någon bakom mig...

- Du Journalisten... kom ... måste fråga dig en sak...
Då jag är en nyfiken och ganska vänlig människa kunde jag inte motstå denna inbjudan...
- kan du berätta för mig varför det är stängt här, hela staden är ju stängd, inte en affär öppen, herregud det är söndag... jag är inte härifrån...har gått i en timme för att köpa skor... ska det vara så här...

- Hmmm sa jag. Sedan kom gapskrattet.
Det kanske är det här med att det är just söndag. Kanske är det just detta med Gud. Kanske är det just detta med att någon dag i veckan ska vara ledig...fri...från allt. Jag vet inte... men det blir komiskt att det inte längre existerar stängda affärer. När jag var liten... då var allt stängt. Söndagarna var lång...tråkiga... tysta och lite tomma. Det var integöradagar... viftapåtårnadagar...som avslutades med söndagsmiddag i mormor och morfars stora hus. Det känns som dinousaurietid... när jag berättar det. Men söndagar var lite finaklänningen, samlaihopsigdag... vila... kanske man kunde summera dagen med. Det är vad jag går och upplever i Jönköping. Gamla barndomsminnen. Men omgivningen gör mig till en journalist.... och det kanske jag är... i mitt eget liv och i min egen inre journal.

image1518

Ni ser... så tomt där är. Ingen där alls. Inte öppet. Bara stängt. Kanske är det också bra... då kan man inte rusa in och spontanhandla... man måste vänta... och det är något vi inte längre lär oss... så tänker jag i denna söndagsvilande stad... trots att jag också var på jakt efter... ja något litet... från Jönköping. Men fika kan man alltid göra...tänkte jag... och gick in på det enda jag fann som var öppet...

image1519


I det söndagsöppna fiket frågade jag...
- Det är väldigt stängt här...på söndagar?
- Ja... det är ju inte någon marknadsdag idag...
- Nej, det tänkte jag inte på... att det inte var något marknadsgyckel idag... det var ju söndag.
Men innan jag satte mig ned såg jag att här hade det varit många innan mig. Så trevligt. Kanske fick de också vila sig på ett söndagsfik en vanlig söndag... vila ifrån allt stress... bara dricka en kopp kaffe i godan ro...

image1520

I bokhandelns fönster ser jag en bok som jag önskar köpa... men det är stängt. Det är inte något uteliv där samvaron sprider skvaller. Jag ser saker i Jönköping som jag tycker om... denna bok... och i ett annat fönster

image1521

en annan spännande bok... som jag tursamt nog redan köpt i en annan stad. Här skyltas den ordentligt. Vilket den är värd att göra...

image1522

Jag tittar överallt efter uttrycken i skyltdockorna. Här ser jag en skyltdocka som jag tycker har något annat. Det gillar jag. Och det SER jag i Jönköping av den anledningen att jag fönstershoppar. Jag tittar mer noggrant,

Ja... detta var en söndag... i Jönköping. Jag gillar det jag upplever. Det är något vilsamt över alltsammans. Det är mycket bra... som att vandra på mammas gata...en gång för länge, länge sedan.

Innan jag går ur Jönköping... fladdrar framtiden i vinden

image1523

Så lämnar jag Jönköping. Något har jag med mig då jag färdas vidare. Och minns ni som nu snabbt ska lägga in i fack och sortera... FÖRLÅT JÖNKÖPING... FÖR ATT JAG STÖR ETT TAG... är min fortsättning på min rubrik till detta blogginlägg. Jag stör genom mina klockspringarsteg... ticketack... men tvingas sakta ned....och det är ovanligt skönt att uppleva en dag så här...

Anne-Marie



Kommentarer
Postat av: Kersti

Jag har tänkt på det. Att jag tror att vi skulle må bra av att ha lite stängt. Att få vänta lite, samla ihop oss och få tid till eftertanke. Inte bara rusa på. Jag tror att en stängd dag att ha tråkigt på skulle göra gott.
Jag gissar att du är på väg till Göteborg. Jag lyckas inte i år heller. Men någon gång ska jag åka på bokmässan. Må så gott Kersti

Postat av: Sago

Vilken fina bilder av Jönköping. Jag känner inte staden men vad levande Jönköping blev för mig med dina bilder. Vill också vara där en söndag:-)

2007-09-24 @ 23:42:23
URL: http://sagolikt.wordpress.com/
Postat av: Karolina

I love Jönköping ;) "Stan" måhända vara stängt en söndag, men A6, vårt köpcenter, är alltid öppet! ;) Där missade du nåt! :D

2007-10-01 @ 10:16:48
URL: http://www.xarro.com
Postat av: Karolina

Glömde ju att skriva att det var jättekul att läsa ditt inlägg. Fina bilder också!

2007-10-01 @ 10:17:19
URL: http://www.xarro.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback