EN DETALJ

image1577

LEKtionsIDE
RANDAVSKILJARE


UNDERVISNINGENS FOKUS
MUNTLIGT SAMTALANDE KRING DETALJER


1)
Sätt ord på det du faktiskt ser.
Börja med orden
- Jag ser...
Jag ser svart färg...
Jag ser...en vattendroppe
Jag ser...

2)
Sätt ord på det du inte ser...
- Jag ser inte...
- Jag ser inte solsken ...
- Jag ser inte ett träd ...
- Jag ser inte ett paraply...

3)
Sätt ord på det du tror omger det som bilden visar
- Jag tänker mig att
- Jag tänker att lövet måste komma från ett träd
- Jag tänker mig att fotografen står under ett paraply
- Jag tänker att det är höst.

Pedagogisk tanke
RANDAVSKILJARE
En enda detalj kan förlösa stort språk.
Det vi ser sätter vi ord på. Det vi inte ser sätter vi också ord på. Det vi tror omger motivet sätter vi ord på.
Ett löv blir därför kopplat till ett träd. Regndroppen kopplas samman med molnet. En enda detalj och det muntliga möjligheten skapar mer språk och därmed fler begrepp som omsluter bilden. Detta är ett språkrikande möte med en bild, fotografi och illustration.

Teoretisk förankring
RANDAVSKILJARE
Jag är Vygotskijtänkande. Allt det som sägs och uttalas blir en tanke. En tanke blir större i ett språk. Allt vi vet lär vi oss också i samspel med andra. Alla andra hjälper oss att få vårt språk. Därför ska vi språka och utvecklas i gemenskap. Klassrummet erbjuder detta.

Påminnelse
RANDAVSKILJARE
Om ni kopierar glöm inte att ange källa.
Copyright c 2006 Anne-Marie Körling.


OM NI PRÖVAR - Gensvara gärna här.



Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Haydee

Jag tror på gubben Vygotskij jag med. Och precis som de andra lektionsidéerna som gillar jag även denna.
Nu vet jag inte hur mycket jag vågar skriva här, men eleverna som jag har att göra med är de minst omotiverade som jag någonsin mött. De har det svårt i livet och skolan är bland det minst viktiga för dem, vilket syns i att, om de nu ens alls dyker upp på lektionerna, så gör de det rätt omöjligt för läraren att ha ämnesundervisning. Jag ser det som en riktig utmaning att få de bli tillräckligt engagerade för att de ska delta i diskussioner om inte annat. Det kan vara en väldigt bra idé att använda sig av en bild. Dock måste jag fundera noga vad jag i så fall ska använda för bild. Det måste vara en bild som tilltalar dem och som de känner att de vill säga något om. Allt detta är dock lättare sagt än gjort känner jag just nu.
Mer än så här vågar jag inte säga. Men jag är tacksam för dina lektionsidéer och kommer att berätta hur det gått om jag lyckats använda mig av dem någon gång i framtiden.

Postat av: Anonym

Jag lovar dig - du kan använda vilken bild som helst. Du anpassar dig till elevernas SPONTANA engagemang... och är de inte engagerade...så släpper du taget...och prövar en annan bild. Men du ska förbereda dig med en ingång av öppna frågor... de lockar att tänka... lär dig frågemönstret... jag önskar så att jag kunde modella en undervisning för dig... jag föreläser på lärarhögskolan på torsdag... är du där... kom dit. H-Salen... tror jag det var.
Med all respekt. Anne-Marie

2007-09-30 @ 23:08:54
Postat av: Haydee

Jag har en tenta och ett seminarium på torsdag så jag vet inte om jag kan komma och lyssna på dig, men jag ska försöka! Vilken tid är det? Jag har försökt hitta info på LHS hemsida men inte lyckats..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback