AVDRAMATISERA TEXT
LEKTIONSFÖRSLAG - AVDRAMATISERA TEXTEN - LEKTIONSFÖRSLAG
IDE OCH PEDAGOGISK TANKE
Detta att läsa. Detta att inte kunna läsa. Detta med ord på en sida. Detta med mängder av meningar i ett uppslag. Detta med att inte orka förstå. Detta med att befinna sig en bit utanför riket av bokstäver. Detta att förlora sitt självförtroende. Detta att inte tro på sin förmåga. Detta att inte längre våga säga... Jag förstår inte!
SYFTE
När skolans krav sätter krokben... är det skolan som ska möta upp... inte eleven som ska förlora fotfäste och mark. Här är en möjlighet att sätta sig över det svåra. Måla sig in i bokstavsriket. Måla över orden. Avdramatisera texten.
GENOMFÖRANDE
Gör så här:
* Välj en text ur en skönlitterär bok
* Gärna en text som fångar intresset
* text med lockande innehåll
* kopiera en del av den texten
* meningarna behöver inte vara fullständiga
* Jag kopierar över till A3 fomat.
* Bilduppgiften är inte relaterad till det som står där
* Undvik att fokusera på texten - fokus ligger på bilduppgiften
* tillåt samtal under arbetets gång
* alla ämnen kan avdramatiseras på detta vis
UTVÄRDERING
Jag har haft många lektioner AVDRAMATISERA TEXTEN. I alla ämnen - Engelska, matematik, samhällskunskap, naturvetenskap - och har funnit att eleverna behöver denna möjlighet att sätta sig över sina svårigheter genom avdramatisering. Jag har också funnit att eleverna börjar samtala med varandra om vad texten kan handla om... och eftersom texten är ofullständig så fantiserar de också om hur meningar kan börja... eller avslutas. De målar över,,, men har texten som underlag.... och de pratar hela tiden om den. När jag gjort samma sak i matematik så har eleverna fått lite distans till sina matteproblem. Och det är en öppning och en lärande möjlighet. Jag vill varmt rekommendera detta med AVDRAMATISERING - här syns det i ett elevarbete - DET FINNS ALLTID ETT SISTA ORD I BERäTTELSEN - Elevens gensvar!
ELEVGENSVAR
Elevgensvaret är det viktigaste redskapet för lärarens lärande utveckling. Lärandeprocesser i samspel.
Bilden här ovan är ett elevgensvar. Ett svar.
LÄROPLANEN SÄGER
Gör!
Anne-Marie
*
IDE OCH PEDAGOGISK TANKE
Detta att läsa. Detta att inte kunna läsa. Detta med ord på en sida. Detta med mängder av meningar i ett uppslag. Detta med att inte orka förstå. Detta med att befinna sig en bit utanför riket av bokstäver. Detta att förlora sitt självförtroende. Detta att inte tro på sin förmåga. Detta att inte längre våga säga... Jag förstår inte!
SYFTE
När skolans krav sätter krokben... är det skolan som ska möta upp... inte eleven som ska förlora fotfäste och mark. Här är en möjlighet att sätta sig över det svåra. Måla sig in i bokstavsriket. Måla över orden. Avdramatisera texten.
GENOMFÖRANDE
Gör så här:
* Välj en text ur en skönlitterär bok
* Gärna en text som fångar intresset
* text med lockande innehåll
* kopiera en del av den texten
* meningarna behöver inte vara fullständiga
* Jag kopierar över till A3 fomat.
* Bilduppgiften är inte relaterad till det som står där
* Undvik att fokusera på texten - fokus ligger på bilduppgiften
* tillåt samtal under arbetets gång
* alla ämnen kan avdramatiseras på detta vis
UTVÄRDERING
Jag har haft många lektioner AVDRAMATISERA TEXTEN. I alla ämnen - Engelska, matematik, samhällskunskap, naturvetenskap - och har funnit att eleverna behöver denna möjlighet att sätta sig över sina svårigheter genom avdramatisering. Jag har också funnit att eleverna börjar samtala med varandra om vad texten kan handla om... och eftersom texten är ofullständig så fantiserar de också om hur meningar kan börja... eller avslutas. De målar över,,, men har texten som underlag.... och de pratar hela tiden om den. När jag gjort samma sak i matematik så har eleverna fått lite distans till sina matteproblem. Och det är en öppning och en lärande möjlighet. Jag vill varmt rekommendera detta med AVDRAMATISERING - här syns det i ett elevarbete - DET FINNS ALLTID ETT SISTA ORD I BERäTTELSEN - Elevens gensvar!
ELEVGENSVAR
Elevgensvaret är det viktigaste redskapet för lärarens lärande utveckling. Lärandeprocesser i samspel.
Bilden här ovan är ett elevgensvar. Ett svar.
LÄROPLANEN SÄGER
Gör!
Anne-Marie
*
Kommentarer
Postat av: Haydee
Vilken toppen idé! Det där ska jag testa på min vfu-plats de kommande veckorna! :)
Postat av: Anonym
Kul...kul... Kan du inte återkomma och berätta. Anne-Marie
Postat av: Madonnan
Vilken rolig idé. Avdramatisera mera :)
Trackback