UTVÄRDERING AV SKOLDAGEN

Idag var det en sådan underbar skoldag...
Här är mina utvärderingsfrågor till mina elever årskurs fem



1) Idag har Anne-Marie´s arbetsdag varit så bra. Hur kan du veta att Anne-Marie har haft en sådan bra dag?
2) Hur har din arbetsdag varit? Beskriv din dag.
3) Hur tycker du att du arbetat idag?
4) Vad har varit bäst med den här dagen?
5) Hur har arbetsklimatet varit?
6) Någon du vill berömma exrra mycket idag? Någon som du fått bra hjälp av? Något du tycker har kämpat mycket med sitt arbete? Någon som du vill uppmärksamma som gjort något annorlunda? Någon som du bara vill ge ett extra ord till idag?

Jag har myntat begreppet TEACHING BY DOING - vilket betyder att jag gör det mina elever gör.
Mín utvärdering av dagen ser ut så här. Mina svar på frågorna är:

A-M skriver...utan bakgrund

1) Jag har känt mig arbetssugen hela tiden. Varit nyfiken på mina elever. Blivit glad i att lyssna hur de tänkt och hur de läst. Haft små samtal med många, många i min klass.

2) Den har varit rik på små möten.

3) Jag har arbetat bra idag. Har haft både individuell och vägledd undervisning, En vision som jag strävar att genomföra och möjliggöra innan denna vecka är slut.

4) Att alla har varit fokuserade på sina arbeten, att eleverna börjat samarbeta, att jag får sitta ifred och ha individuell undervisning.

5) Jag vill berömma de som lärt sig vänta på sin tur. Jag vill berömma dem som hjälper sin kompis att lära sig. Jag vill berömma alla mina elever för att vi så snabbt kommer igång vid helklass-samlingar.

Extra beröm vill jag ge min nyfikna rektor som kom på besök för att berätta för klassen att jag är så glad att jag får jobba med den.



Så blev vår dag. Den tar jag med mig in till morgondagen. Då ska vi fortsätta med arbetet - DIALOGER...

Anne-marie





Kommentarer
Postat av: Helene

Jag är alltid nyfiken på de utanförkänslor som kan finnas i ngt som är bra...de som känner att det går trögt, de som inte får hjälp av ngn...lite sånt.
Hur gör du med de barnen?
('gör' kanske är fel ordval....hur 'får du med' kanske är bättre)

Jag har ju inte läst här länge, men är övertygad om att du ser:) att/om de finns...

2007-10-22 @ 18:22:17
Postat av: erica lövgren

Tack för att du delar med dig. Det är så härligt att få komma till dig och fylla på med tänk och med ord och med lust till att arbeta. Världens bästa jobb :)

Postat av: Janis

"Teaching by doing" - vilket bra uttryck! När jag gjort just det har det gett mig så mycket mer. En förståelse för vad jag ber eleverna göra och också en chans att se med andra ögon på mitt upplägg - och jag tror eleverna uppskattat det.

2007-10-23 @ 19:41:03
URL: http://metabolism.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback