TIDNINGSARTIKLAR jag lusläst...

Fikadags



* DN - Niklas Ekdal - har en liten diskussionsgrupp som i demokratisk anda diskuterar söndagarnas Niklas Ekdal.

* DN - 112-åriga Astrid vilken är Sveriges Äldsta. En hissnande tanke om vad hon föddes till för värld och den värld hon lever i idag.

* DN - Om livsbetingelserna för vår Jord. Klimatet och naturtillgångarna. Jag är en konsument... av allt. Vare sig jag vill eller inte. Jag värmer mig i mitt hus. Bortskämt. Girigt. Och jorden kräver bara min ödmjuka hållning om aktsamhet och sparsamhet. Nu behöver jorden utifrånstöd... inte inifrån. Det behövs 1,3 jordklot för att möta upp våra krav. Det torde vara omvänt. Vad kan vi göra för att bespara jorden...

* DN - om den brutala misshandeln av en ung pojke. Sparkar mot en liggande. Sparkar mot huvud. Sparkar mot ett liv. Sparkar mot framtiden. Jag kan inte läsa. Det gör för ont. Jag läser. Men här... här upplever jag bara maktlöshet. Vad? Hur? Varför? Den pedagogiska rundvandringen med frågan som ledstjärna ger inga svar.

* DN och SVENSKA DAGBLADET - om bloggaren Alex Schulman. Det är märkligt stor uppmärksamhet kring hans bloggavhopp, hans elakheter, hans skrivande. Bättre marknadsföring är näst intill omöjlig att få. Ett varumärke. En lyckad lansering.

* SVENSKA DAGBLADET - Därför kössas människor. Rolig läsning om varför människor kysser varandra. Jag läste en bok - KYSSEN - om kyssen ur ett idéhistoriskt perspektiv. Och hur ser det ut utanför Sveriges gränser... I Japan kysses man absolut inte offentligt.

* SVENSKA DAGBLADET - Recenserade böcker om ledarskap. Titlarna som presenteras..
* Makt och språk * Våga Chefa! * Ditt livs idé * Ditt brilljanta jag*. Titlar som tilltalar. Jag ser ledarmöjligheterna i samspelet mellan språk - kreativitet - beslutsansvarstagane och  modet att vara sitt jag!

* SVENSKA DAGBLADET - om hur kräsna nordiska konsumenter är. De vill sitt varumärke. De är sitt varumärke. Svenskar är tydliga utomlands. Perfekta. Bärande. Konsumtionsförhöjare. Så ser jag på det. Mina resor till Skottland... gör svensken tydlig.... ur min mycket lilla, lilla reflektion och undersökning.

* SVENSKA DAGBLADET - om mail och sms-språk som är obegripligt och exkluderande. Den amerikanska arbetsgivaren och arbetsmarknaden har problem med kommunikationen och vad som kommuniceras via unga anställda. Språket tenderar att bli alltmer kryptiskt och obegripligt.

* DN och SVENSKA DAGBLADET - om den svåra misshandel av en 15 årig pojke.

* SVENSKA DAGBLADET - om att sprida kunskap om hur känslig vår skalle är och hur allvarligt en spark mot huvudet kan skada... ett ansvarstagande om varandra... inte sparka... inte slå.



Anne-Marie



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback