STÄNDIGT NY

image1655

Edinburgh. Skottland.
Den röda dörren på kyrkogården.
Den har jag fotograferat många gånger.
Det finns alltid något nytt att se.
En röd dörr på en annars så mossbelupen plats.
Gravstenar som eroderats sönder.
Bokstäver som flyr undan för framtiden.
Här går jag - en gång - två gånger.
Kameran fångar in. Ser igenom. Ser om.
Ser igenom. Ser upp. Ser ned.
Så var det färdigsett.
Då kommer denna rödklädda kvinna.
Hon springer i all hast genom kyrkogården.
Upp med kameran. Hast och skynd.
Knäppa på och knäppa av.
Ivrighetens vilja skakar om.
Bilden blev suddig.

Det känns livfullt.
Något nytt i det gamla.
Återigen.'

Jag tror vi ska tänka så.
Varje gång vi möter våra elever.
Aldrig samma. Alltid något obekant.
Värdigare så.
Nyfiknare då.

Rent mänskligt gäller det överallt.
Inför varje plats och varje människa.

Du är ständigt ny för mig.



Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Sara

Edinburgh. En ljuvlig plats att återvända till!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback