SPRÅKETS SLÄKTSKAP MED

image1650

Ingången till det engelska språket kan vara att hitta likheterna med det svenska språket. Detta är en väg att våga närma sig engelska. Många som är rädda för engelskan fjärmar sig ifrån den. Rädslan gör allt svårt. Här är en väg att erövra språket... och få eleverna att se likheter. Detta gör att eleverna på sikt vågar sig på att gissa. De gissar konstruktivt. Jag är av den åsikten att det är bättre att pröva än att vara tyst...
Tystnanden är svår att förstå. Då eleverna talar kan jag finna om de gissar konstruktivt eller om de gissar vilset. I båda fallen skapas samtal kring... och processen att utveckla lärandet.

Pröva detta. Eleverna får den text de själva känner att de behärskar. Det är roligt och gör eleverna nyfikna.
Om vi tar ordet röd
så kan vi se släktskapet med andra språk... tyska, franska, engelska, danska.... och föra en diskussion kring hur språk utvecklas.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Maria-Jag blommar

BRA!!

Postat av: Helene

Det här var lite som ett svar på min fråga längre upp:)

Barnens lärare(Italien) säger precis som du...'Bättre att försöka än att lämna en tom rad'...jag hoppas de har tid till funderingar kring 'felen' sen.

Faen, jag måste upprepa mig....Du är BRA!

2007-10-22 @ 18:30:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback