SKOLFORUM nästa vecka...


Nästa vecka är Skolforum. Det är ett laddat program. Laddat med betoning på detta laddat... Jag har fått förmånen att tala om Läraryrket... och ska hålla seminarium kring vad en lärare är.

image1679


Jag har tröttnat på att lärare formuleras utifrån. De tråkiga rubrikerna, de trista anslaget i tonen mot skolan. Jag är så ofta och föreläser i skolor och kommuner - föreläser om språk och språkets möjligheter, om teorier bakom, om lärarprofessionen och läranderelationen - jag ser så många möjligheter - ser så många lärare som gör och verkar - hör så många goda berättelser - ser så mycket vilja... men i det offentliga rummet är det nästintill tyst om det goda. Det skapar inga rubriker. Detta påverkar eleverna i sin tur. Hur ser de på sin skola? Hur ser de som kommer in i studier och vill bli lärare? Hur ser vi på läraryrket?

Jag vill ha en positiv debatt kring möjligheter och framtidstänkande... och tänker ta avstamp i mitt eget yrke.

Vad är en lärare?

Ni kollegor från här och där - vad tänker ni?

image1669

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: maddies

läs om mig och mitt liv och mina framtidsplaner på www.offentlig.blogg.se :)
ha en riktigt mysig kväll! kram!

ps. härlig blogg! å WOW vilken utbildning
du har!

Postat av: Sara

Tack , tack å tack! för att du förgyller mina dagar och ger så mycket, om jag någongång känner mig "låg" går jag in på din blogg och vips! så har du återigen inspirerat mig ...så jag är tillbax!

Återigen TACK!!
fortsätt verka fortsätt skriv...
Mvh Sara ;)

2007-10-25 @ 20:48:48
URL: http://www.saramjohansson.blogg.se
Postat av: Sara

Jag skulle vilja ha ett forum, där lärarna själva blir en röst i debatten (och inte bara enskilda bloggande lärare). Där våra erfarenheter kommer fram....inte bara politikers...

2007-10-25 @ 22:14:30
URL: http://sarasbetraktelser.blogspot.com
Postat av: Haydee

Hej Anne-Marie!
När skulle du hålla seminarium? Vilken dag och vilken tid?
Trevlig helg på dig! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback