LOGGA-BEREDD ATT HJÄLPA KAMPANJ

image1613


BAKOMLIGGANDE TANKE
RANDAVSKILJARE

Den mycket tragiska händelsen denna helg. En dödsmisshandel. Unga människor. Oändligt våld. En människa fattigare. Maktlöshet och ansvarsundran.

Mina söner har otaliga gånger varit utsatta för såväl våld som rån. De har vädjat till människor. Utan att ha fått hjälp. Det finns en rädsla hos alla att gripa in. Den rädslan beror oftast på att man tror sig ensam, Om man upplever att man är många... ja... ett slags positivt grupptryck... så vågar man vara orädd och hjälpa när det behövs.

IDE MED LOGGAN
RANDAVSKILJARE

Synliggöra oss som vill och kan tänkas hjälpa en ung människa. En utsträckt hand. Utanför den egna cirkeln. Beredskapen att gå utanför något för att gå in i någonting annat. Jag tänker mig en tunnelbanevagn... jag kliver in där... och ser bärare av denna knapp. Om jag nu är en ung människa... så kan jag se att här finns det hjälp och beredskap. Om jag är en hjälpande människa kan jag finna trygghet i att andra också hjälper till. Det skapas ett kollektiv och en motvikt. Eftersom vi synliggörs. Jag tror att rädsla för att lägga sig i beror på att man då själv blir utsatt och känner sig ensam. Men vi synliggör oss. Och det är styrkan. Inget våld. Bara beredskap och synliggörande av medmänniska i aktion.

TEXTEN
RANDAVSKILJARE

Det ska finnas med ett JAG och det ska finnas med ett DU.
Jag är för att jag är beredd på det jag åtar mig. Jag... tar på mig och visar att jag tar ansvar.... det måste vara ett jag.
Anslaget DU - är också för att det är en kommunikation till DIG, jag välkomnar dig. Du är en DU. Och jag ser dig.

DEMOKRATISKA TANKEN
RANDAVSKILJARE

Demokrati är inte bara att befinna sig i, få uttrycka sig i... utan också att ta Ansvar i. Detta ansvar för rätten att känna sig trygg måste få ett uttryck.

HUR
RANDAVSKILJARE

Jag behöver hjälp att ordningsställa loggan så att den går att trycka. Jag gjorde Burmaloggan i bloggen. Genomförde hela processen under allas ögon. Det resulterade i en logga... att blogga ... nu är den klar och sprids över jorden. Nu gör jag på samma sätt med min logga för beredskapshjälp och vuxenansvar.

GENOMFÖRANDE
RANDAVSKILJARE

Det ska bli en knapp att bära. Och en pressrelease kring strategier för att hjälpa utan att skapa mer våld. Jag vet en hel del om icke-våld och tror att människor saknar redskap och insikt i hur att agera. En bärare ska inte känna sig utsatt utan insatt.

KONTAKTER NU
RANDAVSKILJARE

Jag har mailat BRIS och RÄDDA BARNEN... och ska kontakta SKANDIA IDEER FÖR LIVET.

HJÄLP
RANDAVSKILJARE

SPRID tanken... så gör vi oss synliga på det viset... jag skyr maktlösheten... och värnar de som ska växa upp. Jag tror på den vuxne som modell för den yngre. Någon måste visa vägen. Någon måste ta ansvar. Jag tror ansvarsfrågan ligger i luften... oburen... JAG ÄR BEREDD ATT BÄRA DEN. Synligt.

MINNS OCKSÅ ALLAS ANSVAR

IT TAKES A VILLAGE TO RAISE A CHILD
RANDAVSKILJARE


Anne-Marie

Beakta copyrightskyddet. Jag tänker genomdriva det här. Loggan är under utveckling. Jag signalerar om detta.
Och vill höra era åsikter.

Kommentarer
Postat av: Jos

SJälvklart är det en bra ide. Jag tror att alla sätt att visa att man är där är bra. Att uppmärksamma hellre än mörklägga så att det aldrig händer igen. Lycka till! Hoppas Bris och rädda barnen hänger på.
Kramar

2007-10-08 @ 00:32:04
Postat av: Sara

Du är fantastisk!!
Jag hoppas verkligen , verkligen att Rädda barnen och Bris hakar på!!
Lycka till!
Ja e med! *ler*

2007-10-08 @ 12:54:23
Postat av: Hondjuret

En jättebra tanke! Jag skulle absolut vilja bära en sådan knapp, och tror de flesta i min närhet också hade velat det! Hjälp kan ju se olika ut. Jag kanske inte har kroppshydda att ge mig på en stor biffig våldtäktsman, men jag kan skrika, hämta hjälp, ringa 112 osv...

Postat av: Helene

Lycka till!

2007-10-08 @ 16:49:48
Postat av: Kersti

Jätte bra idé. Man ser att vi är fler man är inte ensam.

2007-10-08 @ 17:28:27
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Mie

Anne-Marie...Du är så klok,du är så omtänksam,du är så generös och öm i dina tankar till medmänniskan.Du har min fulla beundran.Önskar dej allt gott!!!!..."Vad helst du gör mot en av mina minsta....det gör du också mot mej..."Så står det i vår viktigaste lagbok Bibeln.Ditt tänkande och ditt handlande kallar jag andlighet så stor,så stor!
Hjärtevarma hälsningar från Mie!

2007-10-08 @ 18:26:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback